Ekspertide sõnul ei näita värsked majandusandmed midagi rõõmustavat. Hinnatõus jätkub ka uuel aastal
(74)Käibemaksu tõus kergitab hindu ja kerkinud hinnad panevad omakorda inimesi kõrgemat palka küsima, leiab BigBanki peaökonimist Raul Eamets.
Bigbanki peaökonomist Raul Eamets leiab, et täna statistikaameti poolt avaldatud kaubandusstatistika näitab, et majanduse seis ei ole paremaks läinud. Samuti juhtis ta tähelepanu täna avaldatud harmoniseeritud tarbijahinnaindeksi kiirhinnangule, mille põhjal leiab, et inflatsioon on ajas hoopiski kiirenenud. Inflatsioon oli oktoobris aasta võrdluses 4,5%, septembris aga veel 3,2%.
Eamets toob välja nurka tõdemuse, et hinnatõus jätkub ja olulist langust näha ei ole. „Sellel aastal lükkas hinnatõusu käibemaksutõus ning palgakasv ja samad tegurid mõjutavad hinnatõusu ka uuel aastal,“ sõnas ta. Ka tulevane käibemaksu tõus kergitab hindu ja kerkinud hinnad panevad omakorda inimesi kõrgemat palka küsima. „Kui töötus jääb jätkuvalt alla 8% ja hõive on ajalooliselt kõrgel tasemel, siis on tööandjatel keeruline töötajatele ei öelda.“
Raha kulutatakse autode peale ära, mujal hoitakse kokku
Luminor Eesti ökonomist Lenno Uusküla kommenteeris samuti jaemüügi septembrikuu tulemusi, tuues välja, et jaemüük Eestis kahanes septembris võrreldes augustiga tervelt 0,8 protsenti, samas kui autode müük kasvas kuuga 10,7 protsenti, mistõttu oli jaemüügis hoopis 3%-line tõus. Aastavõrdluses kahanes jaemüükaga ilma autodeta 4,4 protsenti ning koos autodega vaadeldes 1,5 protsenti.
Uusküla leiab, et selline septembrikuine raha kulutamine kiires tempos tähendab, et järgmisel kuul on kulutatakse vähem. Oodata on üksnes automüügi tugevat taset, mis vähendab raha hulka aga muudes valdkondades. „Teades, et oktoobris olid hinnad septembri omadest märksa kõrgemad, vähendab see samuti ostujõudu. Seepärast näeme küll jaemüügi kasvu koos autodega, kuid jaemüügi langust pea kõikides muudes valdkondades.“
Raha kokkuhoiurežiimiga läheb kokku tema sõnul seegi, et kasvamas on müük kasutatud asjade kauplustes, remondiga tegelevates ettevõtetes ning veebipoodides. „Need on kõik viisid, kuidas raha kokku hoida,“ leiab ta ning lisab, et nii väheneb jätkuvalt toidupoodi müük ning ostetakse vähem kestvuskaupu ehk välditakse kõiki neid kulutusi, mida on võimalik ümber planeerida või edasi lükata. „See kahjuks on näitamas, et selle aasta majanduskasvu numbrid tulevad väga väikesed,“ leiab ta.