Tarbijakaitse kampaania juhib tähelepanu hooletu klikkimisega kaasneda võivatele kahjudele
(10)Tänasest algab neli nädalat kestev üleriigiline tarbijaid hariv teavituskampaania, mille eesmärk on juhtida tähelepanu internetikäitumisele ning sellele, kuidas ühe hooletu klikiga võib kaasneda hulgaliselt probleeme ning isegi finantskahju. Kampaania eestvedaja on tarbijakaitse ja tehnilise järelevalve amet (TTJA).
„Kõiksuguseid tehinguid – alates teenuste ja kaupade tellimisest kuni laenude ja investeerimisteni – tehakse tänapäeval aina enam internetis, kus omakorda piisab ühest klikist, et näiteks lepingule allkiri anda. Tänavuse kampaania sisu sarnaneb küll paari aasta tagusega, kuid ei keskendu üksnes pettustele või petuskeemidele, millest on viimastel kuudel olnud väga palju juttu. Me räägime ka täiesti tavapärasest kaubandustegevusest, kus tarbijakaebuste statistikale tuginedes saab probleem pahatihti alguse tarbija hooletusest: ei loeta tingimusi läbi ega süveneta piisavalt enne, kui otsus juba tehtud ja raha kontolt läinud,“ kommenteeris TTJA tarbijate ja ettevõtjate nõustamise osakonna juhataja Kristina Tammaru.
Kampaania materjalide seast leiab üheksa õpetlikku kogemuslugu, mis põhinevad reaalsetel juhtumitel – muudetud on vaid nimesid ja üksikasju – ning iga loo juurde on lisatud nõuanded taolistest olukordadest hoidumiseks.
„Kampaania põhisõnum – ära kliki endale liigseid kohustusi – võtabki lühidalt kokku probleemi tuuma: veebikeskkonnas tehinguid tehes ja klikkide kaudu asju soetades ei pruugi inimene hoomata, milliseid tagajärgi võib näiliselt ohutu hiireklõps kaasa tuua. Paraku pöördutakse tarbijakaitse poole enamasti pärast seda, kui ostud juba sooritatud. Siis ei pruugi enam olla meil võimalik inimest aidata, kui ta on tehingut tehes „nõustunud kõikide tingimustega“ ja „kinnitanud nende läbilugemise“. Seetõttu anname endast parima, et probleeme ennetada ning teadmatusest tulenenud halbu ostuotsuseid ära hoida. Kui pole päris kindel, ära kliki – tee vajalik eeltöö, uuri kaupleja tausta, tutvu tingimustega ja vajaduse korral küsi meilt nõu,“ pani Tammaru inimestele südamele teha alati läbimõeldud ostuotsuseid.