EL võttis Hiina veebikaubamaja luubi alla: tarbijaid eksitatakse võltsallahindluste ja survestamisega
(64)Euroopa Komisjon ja liikmesriikide tarbijakaitseorganid leiavad, et populaarne veebipood Temu rikub mitmel moel ELi tarbijaõigusi. Platvormi tegevust uuritakse ning nõutakse seadusega vastavusse viimist, selgub Euroopa Komisjoni täna avaldatud teatest.
Euroopa Komisjoni koordineerimisel uurimist juhtivad Belgia, Saksamaa ja Iirimaa. Ametiasutused keskenduvad tegevustele, millega tarbijad Temust oste tehes kokku puutuvad. Eriti sellistele, mis võivad tarbijaid eksitada või põhjendamatult mõjutada nende ostuotsuseid.
„Kõik ELi ühtsel turul tegutsevad ettevõtted peavad järgima ELi tarbijakaitseseadusi, olenemata sellest, kas nad on asutatud liidus või väljaspool. See on oluline tarbijate kaitsmiseks ja ausa konkurentsi tagamiseks,“ rõhutas Euroopa Komisjoni õigusküsimuste volinik Didier Reynders.
Tarbijakaitsealase koostöö võrgustik tuvastas Temu veebiplatvormil rea tegevusi, mis rikuvad ELi tarbijakaitsealaseid õigusakte. Sellisteks on näiteks:
võltsallahindlused: tarbijale jäetakse mulje, et tooteid pakutakse allahindlusega, kuid tegelikult allahindlust ei ole
survestusvõtted: tarbijat survestatakse ostu lõpule viima, kasutades valeväiteid, nagu oleks toode otsakorral või müügil ainult piiratud aja jooksul
sundmängustamine: tarbijaid sunnitakse kauplemiskohale juurdepääsuks mängima „õnneratast“, varjates samal ajal olulist teavet mängu auhindadega seotud kasutustingimuste kohta
puuduv ja eksitav teave: esitatakse mittetäielikku ja ebaõiget teavet tarbijate seadusliku õiguse kohta tagastada kaup ja saada raha tagasi
võltsitud arvustused: ei ole selge, kuidas Temu tagab oma veebisaidil avaldatud hinnangute autentsuse
varjatud kontaktandmed: tarbijad ei saa küsimuste või kaebuste korral Temuga hõlpsasti ühendust võtta
Lisaks sellele menetlusele algatas Euroopa Komisjon eelmisel nädalal Temu suhtes ametliku menetluse ka digiteenuste määruse alusel. Järgmisel kuul hakkab kehtima nõue, mille kohaselt peavad veebiplatvormid määrama ELis asuva ettevõtja, kes vastutab tooteohutuse nõuete täitmise eest.
Tarbijakaitsealase koostöö võrgustik uurib ka seda, kas Temu täidab teisi ELi tarbijaõigusest tulenevaid kohustusi. Näiteks peab platvorm selgelt teavitama tarbijaid, kas toote müüja on kaupleja või mitte, ning tagama, et toodete paremusjärjestust ja hinnanguid ei esitataks eksitaval viisil.
Temul on nüüd aega üks kuu, et vastata tarbijakaitsealase koostöö võrgustiku järeldustele ja teha ettepanekuid, kuidas tuvastatud rikkumisi lahendada. Kui Temu probleeme ei lahenda, võivad riiklikud ametiasutused määrata trahve vastavalt ettevõtte aastakäibele liikmesriigis.