Tallinna lennujaama suurima lennufirma juhi teenistus: 12 aastaga 11 miljonit eurot
(11)Läti riiklikul lennufirmal airBaltic on suurim turuosa ka Tallinna lennujaamas. Sadu miljoneid eurosid kahjumit teeninud lennufirma juhi Martin Gaussi enda teenistus on alates 2012. aastast olnud üle 11 miljoni euro.
Läti meedias arutatakse, kas lennufirma juhi nii kõrge palk on normaalne või raiskamine. Läti Delfi vahendab airBalticu tegevjuhi palgataseme võrdlust teiste lennufirmade tippjuhtide sissetulekutega.
Novembris otsustas Läti parlament külmutada riigiettevõtete juhatuste liikmete palgad kaheks aastaks. Palka tõstetakse 2,6% vaid juhul, kui palka ei ole kasvanud viimase kahe aasta jooksul. Seega jääb järgmisel aastal airBalticu juhi Matrin Gaussi palk muutumatuks. Eelmisel aastal teenis ta ligi 829 000 eurot.
LTV ajakirjanikud kogusid avalikest allikatest teavet kümnete Euroopa lennufirmade juhtkonna palkade kohta. Nad jõudsid järeldusele, et airBalticu tegevjuht ei teeni palju vähem, kui palju suurematede lennufirma juhtkonnad. Vastupidi, mitme ettevõtte, mille käive on airBalticu omast oluliselt suurem, tegevjuhid teenivad vähem kui Gauss.
Käibe ja reisijate arvult suurimad lennufirmad on Euroopa Liidus Ryanair, Lufthansa, IAG, Air France-KLM ja EasyJet. Nende käive algab paarist miljardist ja ulatub kuni mitmekümne miljardi euroni. See on kümneid kordi rohkem kui airBalticul, tippjuhtide palkade erinevus aga nii suur ei ole. Kõige kõrgemalt tasustatud lennufirma juht Euroopas on Lufthansa tegevjuht Carsten Spohr (põhipalk 1,89 miljonit eurot aastas, koos boonustega teenis ta 2023. aastal 5,63 miljonit eurot). Teisel kohal on Ryanairi tegevjuht Michael O’Leary (põhipalk 1,2 miljonit eurot, kogutulu 4,68 miljonit eurot). Nende palgad on umbes 5,5 korda suuremad kui Martin Gausil, kuid Ryanairi käive on umbes 20 korda suurem.
IAG tegevjuht Luis Gallego sai kokku 3,51 miljonit eurot, Air France-KLMi tegevjuht Ben Smith teenis umbes pool miljonit rohkem ja EasyJeti tegevjuht Johan Lundgren umbes pool miljonit vähem. Smithi ja Lundgreni palgad olid alla miljoni euro ehk veidi rohkem kui Martin Gaussil.
Väiksemate lennufirmade juhid jäävad teenistuselt Gaussile alla. Näiteks Norwegian edestab airBalticut kõigis parameetrites (2023. aastal käive 2,1 miljardit eurot, kasum 147 miljonit eurot ja vedas 21 miljonit reisijat), kuid tegevjuht Geir Carlsen sai vähem palka kui Gauss - 760 000 eurot koos boonustega.