FOTO | Petturid jahivad musta reede eel inimeste raha. Kuidas veebipoes oste tehes mitte petta saada?
(3)Kätte on jõudnud novembri lõpp ja kaupmehed peibutavad kliente black friday ehk musta reede allahindlustega. Paraku kasutavad seda kuupäeva ära ka petised.
Tähelepanelik lugeja märkas traditsioonilise musta reede eel üha rohkem levivaid petuskeeme. Kui helistamise kaudu võib petturi teinekord üsna kiirelt tabada, siis pööraselt hea pakkumine võib nii mõnegi mõtte segi ajada. Eriti kui oled unistanud just täpselt sellisest kõlarist või nende brändi riietest.
Üks levinumaid viise ongi pakkuda 2 euro eest uskumatuna näivaid asju. Näiteks hiljuti levis Facebookis foto tekstiga, kuidas klient saab kaks eurot makstes kastitäis brändirõivaid.
Mida jälgida veebipoest ostes?
Kontrolli, et pakkumine on päris. Kui pakkumine tundub liiga hea, et olla tõsi…, siis suure tõenäosusega ongi tegemist pettusega.
Kasuta kodumaiseid või tuntud välismaiseid e-poode, mis pakuvad ostugarantiid, ehk kui kohaletulnud toode ei vasta sinu ootustele või on katki, siis kantakse sulle raha tagasi või saadetakse uus toode.
Uuri e-poe tausta guugeldades (maksuvõlg poepidajal, teiste klientide tagasiside foorumites vmt) või uuri kogemusi sõpradelt. Eesti e-poodide puhul kontrolli ka tarbijakaitseameti musta nimekirja avaneb uues vahekaardis.
Uuri toote või teenuse tausta ja hinnanguid veebis. Loe, mida teised arvavad kauba või teenuse kohta ja kas teenuse tellimust on lihtne lõpetada-tühistada. Suhtu veebipoes olevatesse arvustustesse skepsisega – neid on lihtne võltsida.
Veendu, et veebipoe aadress on täpselt selline, nagu peaks olema, kasutatud on krüpteeritud ühendust (veebiaadressi alguses on https, mitte http) ja veebipoe turvasertifikaadid kehtivad.
Vaata e-poe välimust. Kirjavead, tekstiga sobimatud või halva kvaliteediga pildid ja muud kahtlased pisiasjad ei kuulu usaldusväärse kaupmehe arsenali.
E-poe kasutamisel mõtle, kas vajad seal kontot, või on lihtsam teha tellimus külalisena, vältides nii järjekordset kontot, kust võivad tekkida andmelekked (andmelekked saavad tihti alguse kehvasti turvatud veebipoodidest, kuhu inimesed ise oma andmed sisestanud on).
Tellimuse vormistamisel kaalu, kas kõiki küsitavaid andmeid on tellimuse täitmiseks vaja, ja anna poele vaid need andmed, mida tellimuse täitmiseks otseselt tarvis on. Näiteks tellides kaupa pakiautomaati, on e-poel vaja ilmselt teada sinu telefoninumbrit, aga kodust aadressi mitte.
Makse tegemisel eelista pangalingi kaudu maksmist või kasuta muid turvalisi maksevõimalusi. Krediitkaardiga maksmisel kontrolli enne kaardiandmete sisestamist poe tausta eriti hoolikalt ja kahtluse korral loobu selle e-poe kasutamisest.