Soome õigusteadlased: laeva eest vastutavad isikud võivad uurimise ajaks isegi kambrisse sattuda
(50)Laeva kapten vastutab kõige eest, mis laeval toimub, rõhutas mereõiguse professor Helsingin Sanomatile.
Soome ja Eesti vahelise merekaabli Estlink 2 kahjustamises kahtlustatakse Venemaa varilaevastikku kuuluvat alust Eagle S-i.
Soome kriminaalõiguse professor Sakari Melander usub, et võimud kaaluvad praegu hoolega, milliseid sunnivahendeid asja lahendamiseks kasutada. „Siin tundub õigustatud kaaluda sunnivahendite kasutamist. Arreteerimine ja vangistus võivad samuti kõne alla tulla,“ leidis ta.
Ülikooli mereõiguse professor Henrik Ringbom aga lisab, et juhtumis on veel palju lahtisi küsimusi, sealhulgas vastutus ja tahtlikkus. „Meeskond ei ole siin võtmetegur, aga loomulikult vastutab laeva kapten kõige eest, mis laeval toimub. Ilma vastutust võtmata olukorrast välja tulla ei tohi,“ sõnab ta.
Ringbom tuletab meelde, et juhtumi puhul on võimalik kaks erinevat protsessi. Esiteks on tegemist võimaliku vandalismiga, mis kuulub kriminaalmenetluse all. Teine osa on aga veel ka tsiviilkahju hüvitamise protsess, kus otsustatakse, kumb pool lõpuks tekitatud kahju kinni maksab.
Kui aga juhtumis kahtlustatakse kuritegu, sõltub edasine otsus just Soome seadustest. See võib tähendada, et laeva eest vastutavad isikud hakkavad küsimustele vastama Soome ringkonnakohtus.
Vandalismi puhul karistatakse Soome seadusandluse järgi minimaalselt kaheaastase, maksimaalselt kümneaastase vangistusega.