Eelkõige kasutatakse paindlikke makselahendusi e-poodides ning ostukohtades, kus ostukorvi keskmine hind on kõrgem.

Inbanki statistika näitab, et sel aastal on „osta kohe, maksa hiljem“ makselahenduste suur kasv toimunud n-ö universaalkategoorias, ehk kauplustes ja e-poodides, mis müüvad eri kategooriate tooteid, ning kus keskmise ostukorvi maksumus on suurem. „Nende alla liigituvad mitmed veebikaubamajad, näiteks Kaup24, Hansapost, Frog jms.

Makselahenduse kasutamise kasvule on mõju avaldanud ka koostöö alustamine interneti makselahendusi pakkuva Montonioga, mis on omakorda suurendanud kaupmeeste arvu, kus paindlikuid makseviise on võimalik kasutada,“ selgitas Inbanki partnerkanali juht Birgit Listmann, lisades, et makselahenduse kasvu märkab ka suurematel ostupühadel – näiteks mustal reedel ja jõuludel.

Paindlikke makselahendusi kasutatakse eelkõige suuremate väljaminekute puhul

Montonio andmeil on „osta kohe, maksa hiljem“ lahenduse kasutamine kõige populaarsem moekaubanduses, samuti mööblit või kodutehnikat ostes. Samuti kasutatakse maksevõimalusi erinevate (e-)koolituste ostmisel ning meditsiini- ja kosmeetikakaupade eest tasumisel. „Kuigi oleme teatud käitumismustreid eri toote- ja teenusegruppides täheldanud, ei ole prevalentne niivõrd konkreetne kategooria, vaid pigem keskmine ostukorvi suurus – mida suurem on ostukorv, seda suurem on tõenäosus, et paindlikke makseid ka kasutatakse,“ rõhutas Montonio tootejuht Artur Rihvk.

Kuigi Rihvki sõnul on paindlike makselahenduste kasutamine stabiilselt kasvanud, on Eesti tarbijate seas siiski ülekaalukalt kõige populaarsemad pangamaksed. „Kuigi statistika kuude lõikes natuke kõigub, võib öelda, et pangamaksed moodustavad täna ca 80-85% kõikidest maksetest, kaardimaksed 10-12% ning „osta kohe, maksa hiljem“ ja järelmaks jäävad 2-3% kanti,“ lausus Rihvk. Apple ja Google Pay osakaal moodustab tema sõnul kõikidest kaardimaksetest juba üle poole.

Montonio tootejuht prognoosib, et uuel aastal kasvab ostusumma jaotamine mitme kuu peale veelgi. „Ka kaupmehed kasutavad järjest laiemat ampluaad erinevaid makselahendusi. Teatud valdkondades, näiteks kodusisustuse soetamisel, ületab „osta kohe, maksa hiljem“ makseviisi osakaal kindlasti juba 10% või rohkemgi.“

Montonio statistika näitab, et sel aastal on suurenenud ka krediitkaartide kasutamine. Krediitkaartide kasutamise kasvu põhjusena siiski Rihvk keerulist majanduskeskkonda välja ei too. „Pigem eelistatakse selle kasutajamugavust ja turvalisust – krediitkaardiga kaasneb üldjuhul ka ostukindlustus. Kindlasti on tegemist ka kombinatsiooniga, kus kohtuvad mugavus ja soov miskit kohe osta,“ selgitas ta.

Makselahenduste kasutamine sõltub ka hooajast

Inbanki partnerkanali juhi sõnul mängib „osta kohe, maksa hiljem“ lahenduse kasutamise puhul rolli ka hooajalisus. „Näiteks hajutati elektroonikaga seotud ostud mitme kuu peale enim selle aasta juunis ning augustis ehk koolilõpetamiste ja kooli alguse perioodil. Aiandustoodete seas kasutati makselahendust enim aiahooajal ning suurimad kodusisustusega seonduvad müüginumbrid jäid märtsi ja aprilli perioodi,“ tõi Listmann välja.

Selle aasta „osta kohe, maksa hiljem“ statistikast on näha ka suurt kasvu tervise ja heaolu kategoorias, mis on Listmanni sõnul võrreldes eelmise aastaga tõusnud 3.8 korda. See näitab, et paindlikke makselahendusi kasutatakse üha enam nii hambaravi, ilu- kui ka erakliinikute teenuste eest tasumiseks.

Kuidas see lugu Sind end tundma pani?

Rõõmsana
Üllatunult
Targemalt
Ükskõikselt
Kurvana
Vihasena