Soome süsteemihalduri Fingrid üksuse juhi Kimmo Nepola sõnul kestavad parandustööd praegusel hinnangul seitse kuud ja lähevad maksma kümneid miljoneid eurosid.

„Praegu uuritakse veel kahjustuste ulatust ning hinnatakse, kuidas oleks mõistlik seda parandada ja millist tehnikat kasutada,“ selgitas Nepola Ilta-Sanomatele. Kuigi remonditööde juhi roll on antud Fingridile, tehakse parandustöid tihedas koostöös Eleringiga. Parandamiseks vajaliku laeva asjus käivad veel läbirääkimised. „On eri variante, valik tehakse selle alusel, kas laev on saadaval ja võimeline kaablit remontima,“ täpsustas Nepola, kinnitades samas, et kasutama ei hakata Soome laeva.

Estlink 2 parandamine on tehniliselt äärmiselt keerukas. Kõigepealt tuleb vigastatud kaabliosa merepõhjas läbi lõigata ja otsad laevale tõsta. „Seejärel ühendame olemasoleva kaabli otstega uue vaheosa. Iga juhtmesoone peab käsitsi kokku ühendama ja taastama isolatsioonikihi nii, et see peaks vastu kõrgepingele,“ selgitas Nepola.

Kümnetesse miljonitesse küündiva töö kulud jagatakse võrdselt Eesti ja Soome süsteemihaldurite vahel.

Kaabli parandamine läheb maksma kuni 200 000 eurot

Seitse kuud kestvad parandustööd mõjutavad märkimisväärselt Eesti ja Soome vahelist elektrikaubandust. Estlink 2 on üks peamisi elektriühendusi kahe riigi vahel, mängides olulist rolli nii varustuskindluse tagamisel kui ka elektrituru toimimisel.

Lisaks Estlink 2-le lõhkus Eagle S ka kolme Eesti ja Soome vahelist sidekaabllit. Elisa ja Citic Telecomi kaablite parandamiseks on valmis seatud Soome kaablite paigalduslaev Telepaatti, kuid ebasoodsate ilmastikuolude tõttu pole töid veel alustatud. Elisa turvajuht Jaakko Wallenius kirjeldas, et tegu on paari-kolme sentimeetri paksuse, terasega tugevdatud kaabliga. „See on jäik ja väga tugev. Aga ka jäik konstruktsioon ei pea kõigele vastu,“ selgitas ta.

Citic Telecomi tehnilise osakonna juhi Ronald Rosenbergi teatel sai neile kuuluv kaabel kahjustada ainult osaliselt. Ometi läheb kaabli parandamine ettevõtte hinnangul maksma 100 000–200 000 eurot.

Samal ajal kui Eagle S-i intsidendist mõjutatud kaableid parandama hakatakse, käivad Läänemeres juba teisedki parandustööd. Novembri keskel vigastatud Soome-Saksamaa vahelise C-Lion1 merekaabli remondiks on Prantsuse remondilaev Vigilance juba Dunkerque’i sadamast teele asunud. Kaablit haldava Cinia tegevjuhi Ari-Jussi Knaapila sõnul peaks laev jõudma Soome lahte nädala alguses ning kaabel peaks korda saama 10. jaanuariks. Ka selle kaabli remondi maksumus ulatub sadadesse tuhandetesse eurodesse.

Värskeima, Eagle S-i tankeriga seotud intsidendi uurimine jätkub ning kõik kahju kannatanud ettevõtted plaanivad Soome meedia teatel nõuda kahjutasu, kui juurdlus tõendab, et laev on süüdi kaablite vigastamises. Erinevalt novembrikuisest juhtumist on seekord Soome toll juba arestinud laeva lasti ning see suurendab oluliselt võimalusi, et ettevõtete kahjud kompenseeritakse, kirjutab Ilta-Sanomat.

Kuidas see lugu Sind end tundma pani?

Rõõmsana
Üllatunult
Targemalt
Ükskõikselt
Kurvana
Vihasena