ARVAMUS | Logistikafirma kaasasutaja: lennutransport on Eesti ettevõtete päästerõngas
(4)Möödunud aasta majanduslikud ja geopoliitilised sündmused on süvendanud kriisi logistikaturul, kus varem usaldusväärne meretransport ei vasta enam alati ettevõtete vajadustele, tõdeb arvamusloos MyDello kaasasutaja Joel Timm.
Meretranspordi olukord on olnud pingeline juba mõnda aega. Kaubalaevad väldivad konfliktide tõttu jätkuvalt Punast merd ja seilavad ümber Aafrika, läbides nii pikema marsruudi, mis mõjutab tarneaegu ja kergitab transpordihindu. Oma mõju on valitud hetkedel avaldanud ka USA sadamatöötajate streigid, mis on praegu küll vaibunud, kuid mis võivad tuleva aasta alguses taas aktuaalseks muutuda. Kõigi nende muutuste taustal on vajadus logistikateenuste järgi aga jätkuvalt kõrge.
Ehkki üldised mahud on tänavu tavapärasest tipphooaja ehk jõulu- ja aastavahetuse perioodi tasemest madalamad, on turu nõudlus kiire ja kvaliteetse transpordi järele jätkuvalt olemas. Kõik see tekitab olukorra, kus tavapäraselt ilmselge lahendusena tundunud meretransport on mõnda puhku muutumas sobimatuks – sünkroonis ilmnenud pikemad tarneajad ja kasvanud hinnad ei ole kooslus, millega ettevõtted mugavalt toime tulevad.
See olukord on hakanud logistikavaldkonnas sisse juhatama uut, ehkki võibolla ajutist, ajastut, kus lennutransport on üha rohkemate Eesti äride jaoks muutumas kasulikumaks alternatiiviks, et vastata klientide ootustele ja püsida muutlikus turuolukorras konkurentsivõimelised. Näha on suundumust, et lennutranspordi võimalusi on nii Eestis kui laiemas maailmas aina enam kasutama hakatud.
Püsivalt hea valik
Siiski on ka lennutranspordi hinnad viimastel kuudel tõusnud, kuid eelkõige tuleneb see pühadeajaga kaasas käivast mahutõusust, olles osati mõjutatud ka klientide valikutest eelistada rohkem just seda transpordiliiki. Viimase kuuga võrreldes on Hiinast saabuvate kaupade lennutranspordi hind kerkinud 62%, ent samas on juba täna näha märke, et suund on pöördumas langusele ning see nähtus hoogustub veelgi jaanuari lõpus.
Selles kontekstis on lennulahendused muutumas püsivalt heaks valikuks paljude jaoks, kelle kaubad liikusid varem merdmööda, pakkudes mõneti kõrgema hinna kõrval võimalust hoida tarneajad otstarbekamana: kaubad saab Hiinast Eestisse toimetada 9–12 päevaga ehk kordades kiiremini kui meretranspordiga. Sarnast trendi on näha ka USAs, kus lennutransporti kasutatakse järjest hoogsamalt, et täita laod veel enne võimalike uute tollitariifide kehtestamist
Efektiivne planeerimine on edu võti
Kuigi lennutranspordi selge eelis on kiired ja kindlad tarneajad, ei pruugi need üksi olla piisav lahendus kõikidele tänastele logistikaprobleemidele. Suurimaid võite on võimalik saavutada üksnes efektiivse planeerimisega.
Mida pikemalt ja põhjalikumalt ettevõtted oma tarneprotsessi läbi mõtlevad, seda efektiivsem on tulem. Sellel valemil on mitu osa, kuid üheks olulisemaks neist on sobiva logistikapartneri valik, kes tunneb turgu, pakub head tarneahela nähtavust, operatiivset suhtlust ning aitab teha õiged valikud. Teisalt pakub suuri võite tarneahela võimalikult nutikas optimeerimine, näiteks kaupa väiksemate juppidena saates või hoopis konsolideerides – seda kõike turuolukorra kohaselt.
Uus aasta toob uued võimalused
Tekkinud olukord seab siiski ettevõtted silmitsi teatud valikutega. Sektori hetkeolukord on käänuline ja ka tuleviku osas on küsimärke – järgmine aasta võib tuua kaasa nii uusi väljakutseid kui ka võimalusi. Transpordihindu hakkab mõjutama näiteks kasvav nõudlus tarbeelektroonika järele, kerkivad e-kaubanduse mahud ja üldiselt maailmamajanduses toimuv.
See tähendab, et ettevõtted peavad tegema kohanemise nimel strateegilisi otsuseid. Need, kes suudavad kiiresti reageerida ja teha uuenduslikke valikuid, säilitavad oma positsiooni kiirelt muutuvates turutingimustes. Need, kes seda ei suuda, riskivad klientide rahulolematuse ja turult välja langemisega.