Muu hulgas on seaduses kirjas, et juhatuse esimehele kehtestatakse huvide konflikti korral tegutsemiskeeld. KNAB kinnitab, et eraisik tegi neile avalduse Gaussi võimaliku huvide konflikti kohta.

„Martin Gaussile kuulub Saksa firma MaGau GmBH, mis omakorda omab ettevõtet 2e systems gmbh. See 2e systems on Air Balticu tarnija. Kui eetiline see on? Kui palju on veel selliseid skeeme, kus Gauss „tarnib“ iseendale?“ kirjutas Läti erakonna Rahvuslik Liit esindaja Įrts Lapiņš sotsiaalmeediaplatvormil X jaanuari alguses.

Ühtlasi andis ta teada, et pöördub KNABi poole.

Kahe ettevõtte koostööd näitab ka 2e systemsi kodulehel avaldatud info. 2019. aastal käivitasid Air Baltic ja 2e systems suurprojekti airBalticu veebipõhise ostu- ja broneerimislahenduse laiendamiseks ja täiustamiseks.

„2e Systems GmbH on olnud airBalticu koostööpartner alates 2006. aastast ehk rohkem kui neli aastat enne seda, kui Martin Gauss kutsuti airBalticu juhatuse esimeheks,“ teatas AS Air Baltic avalike suhete juht Augusts Zilberts Läti Delfile. Ta juhib tähelepanu, et 2eSystems pakub IT-teenuseid piletimüügi ja e-kaubanduse valdkonnas ning veebilehtede hooldust mitmele juhtivale ülemaailmsele lennufirmale (Austrian Airlines, Air Dolomiti, Brussels Airlines, Swiss, Lufthansa).

„Leping on sõlmitud ja seda hoitakse ranges kooskõlas Air Balticu väljatöötatud lepingupoliitikatega, tagades täieliku läbipaistvuse,“ rõhutab Zilberts.

„Ettevõtte aktsiaid võib omada igaüks“

Asudes juhtima „airBalticu“ ja saades teada, et 2e Systems on ka airBalticu tarnija, teatas Gauss, et seob end selle ettevõttega minimaalselt. „Martin Gaussile kuulub 100% ettevõtte Magau GmbH aktsiatest – see asjaolu on järjekindlalt välja Gaussi avaldustes. Seevastu Magau GmbH omab vaid 1,25% ettevõtte Magau aktsiatest. Oluline on rõhutada, et vaatamata minimaalsele osalusele 2eSystemsi kapitalis, juhindudes huvide konflikti põhimõtetest, on Martin Gauss alati hoidunud igasugusest sellega seotud otsuste tegemisest,“ selgitab AS Air Baltic Corporation avalike suhete juht.

„Ettevõtete aktsiaid võib omada igaüks ja see on rahvusvahelises äris normaalne, levinud praktika,“ lisab ta.

Et hajutada kahtlusevarju airBalticu juhtimise suhtes, on lennufirma võtnud ennetavalt ühendust KNAB’iga, et selgitada olukorda ja anda kogu vajaliku info selle kohta, mis tõendab airBalticu nõuetele vastavust ja oma juhtkonna tegevust regulatiivse seadusandluse ja väljatöötatud lepingupoliitikatega,“ rõhutas Zilberts.

Läti koalitsioonipartnerid tõdesid eile, 6. jaanuaril, et rahvusliku lennufirma Air Baltic juhtkonna tulevikku peaksid aktsionärid hindama tänavu 21. jaanuaril aktsionäride koosolekul. Poliitikud tunnistasid, et Air Balticu juhtkond oleks saanud olukorda paremini selgitada, teatades juba suvel lendude tühistamisest.

Läti peaminister Evika Siliņa rõhutas koalitsioonipartnerite kohtumise järgsel pressikonverentsil, et Air Baltic on „äärmiselt oluline ettevõte“, mis töötab hästi ja selle toimimine on riigi jaoks oluline. Siliņa sõnul ei selgitanud lennufirma aga piisavalt täpselt, miks oli sunnitud sajad lennud tühistama. See tekitas reisijates frustratsiooni ja segadust.

„See ei olnud hea suhtlus,“ ütles peaminister. Ta tunnistas, et lendude ärajäämine on mõistetav, kuid Air Baltic oleks pidanud seda otsust avalikkusele paremini selgitama.

Siliņa usub, et ettevõtte praeguse juhtkonna tööd hinnatakse selle aasta 21. jaanuariks kavandatud Air Balticu aktsionäride koosolekul.

Kuidas see lugu Sind end tundma pani?

Rõõmsana
Üllatunult
Targemalt
Ükskõikselt
Kurvana
Vihasena