Tarbijakaitse: kasutatud autodega seotud kaebused moodustavad jätkuvalt märkimisväärse osa tarbijavaidlustest
(29)
Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Amet (TTJA) ning ameti juurde kuuluv tarbijavaidluste komisjon lahendavad igal aastal kümneid kasutatud autodega seotud vaidlusi. Komisjoni otsustest pea pooled langesid möödunud aastal tarbija kasuks ning pooled tarbija kahjuks.
„Kahjuks on tarbijavaidlused sõidukite ostu, remondi ja hoolduse osas sagedased ning need on pöördumiste osas esikümnes. Sõidukitega seotud pöördumisi oli 2024. aastal üle 300 ning kasutatud sõidukite puuduseid toodi kaebustes välja 113 juhul. Tarbijavaidluste komisjoni jõudnud teemad puudutavad peamiselt lepingust taganemist. Sealhulgas varjatud puuduste teemat, loomulikku kulumist, sõidukõlbulikkust, parandamise ja asendamise nõuet, aga ka kahju hüvitamist,“ kommenteeris TTJA tarbijate ja ettevõtjate nõustamise osakonna juhataja Kristina Tammaru.
„Kasutatud sõiduki ostmisel ei saa eeldada sama kvaliteeti ja vastupidavust kui uuel autol, sest see oleks vastuolus loomuliku kulumise põhimõttega. Tarbija peab enne ostu hoolikalt hindama sõiduki seisukorda ega saa hiljem esitada pretensioone puuduste osas, mis olid selle vanuse ja kasutusajalooga arvestades mõistlikult ootuspärased. Küll aga on olulise puuduse – näiteks vea, mis välistab liikluses osalemise – korral tarbijal õigus lepingust taganeda ja raha tagasi saada. Komisjoni otsuste analüüsimisel tuleb esile asjaolu, et paraku ei tee tarbijad piisavalt enne müügilepingu sõlmimist ostueelset kontrolli ning usaldavad müüja väiteid või lubadusi, mille tulemusena on hilisem vigade tõendamine raskendatud või üldse võimatu,“ lisas Tammaru.
2024. aastal pöördus TTJA poole abi saamiseks ligi 20 000 tarbijat, kes soovisid enda õiguste kohta küsida või kellel esines vaidlusi kauplejaga. Tarbijavaidluste komisjonile esitati enam kui 3700 erinevat avaldust ning tarbijatele tagasivõidetud summa küündis 800 000 euroni.
TTJA julgustab tarbijaõiguseid puudutavate küsimuste korral alati ameti poole pöörduma. Konkreetse kaebuse korral kaupleja suhtes tuleks esmalt pöörduda kirjalikult kaebusega ja vastava nõudega kaupleja poole, kes on kohustatud vastama 15 päeva jooksul. Kui kaupleja ei vasta või tarbija ei nõustu saadud vastusega, siis saab esitada avalduse vaidluse lahendamiseks tarbijavaidluste komisjonile. Avaldusele tuleb lisada kõik asjassepuutuvad dokumendid ja avalduse esitamine on tasuta. Komisjoni töökeel on eesti keel. Avaldus lahendatakse üldjuhul kolme kuu jooksul.