Eesti Post kardab, et kui seadust ei muudeta, jääb postituru avanedes riigiettevõttele teenuse kahjumit tootev pool, kirjutab Eesti Päevaleht.

“Linnakanne on plussis ja maakanne toob kahjumit,” selgitas Eesti Posti juhatuse liige Ahti Kallaste. “Näeme turu avamise suurima ohuna, et uued tulijad lähevad sinna, kus teenuse osutamine on odav — näiteks linnade kortermajades.” Eesti Postile on aga seadusega pandud kohustus tagada teenuse kättesaadavus kogu riigis.

Konkurentide huvi Eesti kirjaturu vastu on Kallaste sõnul tuntav. ”Nad juba sebivad,” ütles ta konkreetseid ettevõtteid nimetamata.

Üks arvatavaid huvilisi on Soome postikontsern Itella, kes on Eestis seni tegutsenud peamiselt logistika ja e-arvete alal. “Itella jaoks on Läänemere piirkond koduturg. Kuidas me Eesti postituru avanedes talitame, ei ole veel otsustatud,” väitis ettevõtte kirjade osakonna juht Jani Jolkkonen. Ta lisas, et teistesse riikidesse saab laieneda ka koostöös seal juba tegutsevate ettevõtetega.

Kullerfirma DHL Eesti tegevjuhi Evert Kreeki sõnul võivad nad kirjad oma teenuste hulka lisada. “Aga arvatavasti tuleb meie osa sel turul võrdlemisi marginaalne.”

“Meil on kindlasti plaanis laiendada oma tegevust kuni 50-grammiste saadetiste postitamisel,” kinnitas ka D2D juhataja Olle Koop.

Samas avaldas ta kahtlust, kas Eesti on valmis turu täielikuks avamiseks. “Ma ei kahtle, et Eesti Postil on oma omaniku juures tugev lobitegevus. Näiteks võiks konkurentide tulekut oluliselt takistada, kui teistele rakendada väga suured kompensatsioonitasud,” märkis ta.

Majandusministeeriumi sideosakonna juhataja Edvard Saarma sõnul koostataksegi uut postiseadust. “Eesmärgiks on tagada, et turul tegutsejatel oleksid võrdsed tingimused. Seda, et kellelgi lubatakse tegutseda ainult Tallinnas, kindlasti ei juhtu,” lausus ta.

Eesti Post tahab margi hinda tõsta

•• Alates käesoleva aasta juulist maksab lihtkirja saatmine Eestis 5,5 krooni. Ahti Kallaste sõnul ei kata see hind enam tegelikke kulusid. Transpordi- ja personalikulud muutuvad ettevõtte jaoks üha suuremaks.

•• “Jookseme teenuse hinnaga pidevalt kuludel sabas. Inflatsioon kerib edasi ja odavamaks ei saa minna ka kirja saatmine,” rääkis Kallas.

•• Kallaste sõnul saab sel aastal maale vanaemale jõulukaardi saata praeguse hinnaga. “Uus hind tuleb sideametiga koos-kõlastada ja tehniliselt on tõstmine võimalik alles järgmise aasta keskpaigas. Kas me seda võimalust ka kasutame, on vara öelda. Kindlasti üritame vältida suurt hüpet.”

•• Tulevikus tahab Eesti Post jõuda selleni, et kõik hinnamuutused oleksid aasta algul paigas.