Intervjuu Põhjamaade logistika- ja laevandusettevõtte Stella Company Group tegevjuhi Kari Juvasega.

Kas Soome vedajatel on probleeme Venemaaga?

Ei ole, vastupidi! Kaubavahetuse maht kasvab kogu aeg ja projekte tuleb juurde. Eelmisel aastal veeti läbi Kotka sadama 400 000 TEUd kaupa. Venemaa import kasvab praegu hästi palju.

Moskvasse tuleb sel aastal juurde 25 000 ruutmeetrit laopinda. Tolliprotseduurid on lihtsamaks läinud. See on märk, et asi areneb, et reisijad ja kaubad saavad vabamalt liikuda.

Millisena näete meretranspordi tulevikku?

Meretransport on kõige loodussäästlikum ja kõige odavam transpordiviis. Kaubamaht kasvab igal pool ja iga aasta vähemalt 9-10%, laevu tuleb ka juurde. Venemaa elanike ostuvõime kasvab. Möödunud aastal läks läbi Soome Venemaale peaaegu miljon autot, millest enamik olid väiksed sõiduautod.

Eesti ärimehed kurdavad, et transiit on kokku kuivanud. Mida nad valesti teevad?

Ma ei tea, kes midagi valesti teeb. Eestis on transiit teistsugune kui Soomes, siin on naftal suurem osakaal. See on nüüd muutunud, kuna itta rajati uued naftasadamad. Soomes oleme kaua konteineritransiidiga tegelenud. Hästi on sisse töötatud autotransiidiga tegelev Hanko sadam. Sealt oli lihtne edasi minna. Nüüd veetakse autosid ka Kotka sadamasse.

Soome ei suuda kogu transiidimahtu teenindada ja kuigi Venemaa suured sadamad kasvavad, kasvab ka kaubakäive ning on vaja rohkem sadamaid. Süsteem peab hästi töötama, et ei oleks näiteks takistusi piiril.

Millistena näete Eesti võimalusi?

Tulevikus on Soome lahe ääres kõigile tööd, seda peab vaid hästi tegema. Teil on väga head sadamad Paldiskis, Muugal ja Sillamäel. Kui kõik tahaks koostööd teha ja oleks huvi, saaks arendada uusi kaubaveo võimalusi, kuid kõik peavad vedama üht vankrit.

Miks veetakse Hiinast kaupa mereteed pidi läbi Soome lahe Venemaale, kui kaardilt vaadates tundub otseühendus loogilisem?

Raudtee on lihtsam võimalus vedada, kuid Kesk-Aasias pole infrastruktuur arenenud. Kiirem ja odavam on vedada kaupa Soome kaudu. Loomulikult veetakse kaupa ka läbi Peterburi ja Odessa sadamate. Ka on Hiina sadamad hästi efektiivsed ning arenenud.

Võrreldes laevadega suudavad rongid vähem. Laevad väljuvad tihti, laevad on suured, see on vedajale soodne ja konkurents on tihe. Autoga Hiinast kaupa ei too, sest riigid pole suutnud maanteid ehitada. Siberi raudtee on küll olemas, kuid kaubaveokogused on seal väikesed ning tariifid kõrged.