Väinemere Liinide OÜ juhataja Urmas Treieli sõnul sõltub praegu kehtiv leping merd kündvate laevade arvust. Uute mahukate laevade liiniletulek kasvataks oluliselt ülevedude jõudlust, sõite jääks aga vähemaks.

„Kui mingeid muudatusi ei toimuks, oleks majanduslikult otstarbekam osta juurde väiksemaid laevu," esitab Treiel ultimatiivse seisukoha. Majandus- ministeeriumile saadetud taotlust põhjendab ärimees Vjatšes­lav Leedole kuuluva AS-i Saaremaa Laevakompanii tütarfirmana liine teenindav ettevõte oma püsikulude kasvuga, mis toimub võrreldavas mahus reisitasude vähenemisega.

Rahastamisteemaline kirjavahetus käib ministeeriumi ja ettevõtte vahel juba eelmise aasta sügisest. Ministeeriumi kinnitusel on rahastamisotsus veel lahtine, nõupidamised neil teemadel toimuvad vedajaga aprilli jooksul. Vastuseta jääb küsimus, mis nõudmisi hakkavad esitama bussifirmad, kui riik peaks otsutama finantseerida eraettevõtte uute laevade ehitamist. „Vaja on pikaajalist kokkulepet," jääb Treiel kindlaks. Periooditasu suurendamine on tema sõnul igati põhjendatud, sest samal ajal väheneks reisitasude arv. Treieli sõnul on algselt tankide vedamiseks mõeldud Koguvate aeg nüüdseks möödas. „Kaks uut laeva kataksid aga 180 protsenti praegusest võimsusest," kinnitab Treiel.

Täiendav piletitulu tema kinnitusel ettevõtte sissetulekut ei mõjuta, sest riigi kompenseeritav summa tuleneb reiside arvust, millest on lahutatud piletite läbimüük.

Kas uute laevade liinile-tuleku puhul oleks võimalik vanade laevade müümine, jääb Treieli sõnul Saaremaa Laevakompanii otsustada.

Esimene spetsiaalselt ehitatud uus alus asub Hiiumaa vahet sõitma novembris, järgmine enne 2010. aasta suve.

Rohuküla-Heltermaa ja Virt­su-Kuivastu vahet sõitva Väinamere Liinide OÜ juhataja Urmas Treieli sõnul kehtib praegu kõigile enam kui 400 liinimeetriga laevadele üks reisitasu.

Kui kahe uue laeva jõudlus on 800 liinimeetrit, siis Viire puhul jääb see napilt alla 700, Regulal on see 400 ja Harilaiul vaid 150 liinimeetrit. Seega piisaks sama rahvahulga vedamiseks edaspidi vähemast reiside arvust ja väheneks reisitasude summa.

Treiel on veendunud, et uute laevade tulek suurendab ka sõitjate hulka. „Kui Regula liinile saabus, kasvasid üleveo mahud 20 protsenti." Arvutustes on ettevõte tema sõnul siiski tagasihoidlik. „Arvame, et kolme aasta jooksul kasvab reisijate arv viis protsenti aastas." Küm­ne aasta perspektiivis võiks külastatavus kasvada kuni seitse protsenti.