Bussifirma juht: odavnenud lennuhinnad muutsid bussiäri
Millised on teie peamised rahvusvahelise äri suunad?
Rahvusvahelise äritegevuse raames opereerime rahvusvahelist bussiliiklust ning Busland Eesti on busside taastamisele keskendunud ettevõte, kes täidab Skandinaavia bussifirmade tellimusi.
Mil moel on rahvusvaheline bussiliiklus muutunud ja kuidas end selles positsioneerite?
Mootorreisid on pikalt tegutsenud Eurolines’i frantsiisi all. Meie äriks olid pikad Euroopa liinid, mis tekkisid siis, kui liikumine muutus vabaks aga lennuhinnad olid ikka veel kõrged. 2005. aastal sai see aeg läbi. Lennundusturg avanes ja hinnad langesid. Lennukiga võis reisida kohati odavamalt kui bussiga ja bussiliikluse turg kukkus aastas 30 protsenti. Aga sul on organisatsioon olemas, inimesed, bussid... Sel hetkel nägime palju vaeva, et tuvastada, mis on meie unikaalne kompetents bussitranspordis.
Leidsime, et oleme head liinidel, mis ei ületa 350 kilomeetrit. See on just selline kaugus, kus klient autoga sõita ei viitsi, lennuk ei anna veel eelist ja rong puudub.Meie strateegia on keskenduda lühikestele liinidele Baltikumi regioonis. Alustasime sellest, et tagasime oma kohaloleku kõige olulisematel liinidel. Meie koduturg on Baltikum, kus me suudame võistelda nii autoga kui ka lennukiga. Siin tahame olla esimesed.
Pead olema suurim, kui soovid efektiivsust saavutada. Seda strateegiat realiseerime Lux Ekspress kaubamärgi alt. Eelmisel aastal avasime liini ka Läti-Leedu vahel. Varem oli buss kitsa segmendi toode – noored ja need, kes ei tahtnud autosid kasutada. Täna aga on klientideks ärireisijad ja toode on ümber positsioneerunud.
Mainisid busside taastamise äri, kuidas see alguse sai ja arenes?
Firma asutaja alustas bussiäri koos Soome partneritega, need kontaktid on säilinud. Kasutades ära suhteid Soome suurte bussivedajatega oleme leidnud niši, kus sealsel turul on oskus minetatud või on busside taastamine ebanormaalselt kallis. Meie lähedus ja oskusteave võimaldasid luua turu, mida enne ei eksisteerinud.
Taastamisteenuse baasiks oli meie omaenese remonditöökoda. Tänaseks täidame Skandinaavia bussifirmade tellimusi – remondime busside keresid, mootoreid, veermikku, sisustame bussid uuesti. Tegemist ei ole ajutise, vaid pikaajalise äriga. Skandinaavias on vaja vanu busse, sest uusi ei kannata paljudel liinidel kasutada. Ja ka Skandinaavias ei ole praegu võimalik kõigil endale uusi busse lubada. Taastajana aga jääb meile Skandinaavia suhtes läheduse eelis.
Mida soovitad eksportijatele?
Selleks, et leida rahvusvahelist äri, pead ringi käima ja inimestega suhtlema. Nende inimeste ja nende kohaliku arusaama kaudu leiad uued võimalused ja vajadused.
5. mail toimub Estonia kontserdisaalis Liidrite Foorum"Värskesse vette", mille on ellukutsunud Sampo Pank ja mille kaaskorraldaja on Fastleader.com. Foorumi ettevalmistamise raames küsitleb foorumi ükskorraldajatest Endrik Randoja foorumil esinevaid eesti eksportööre.