Selle aasta esimese poole kiire reklaamikäibe ja -mahu kasv peaks ekspertide hinnangul kasvama ka teisel poolaastal.

Paljutõotavale kevadtalvele on järgnenud hoogne kevad ja veel suve hakulgi ei taha reklaamimasina jõud kuidagi raugeda. Mitmed meediakanalid püstitasid esimesel poolaastal reklaamikäivete rekordid.

Eesti Päevalehe reklaamidirektori Evelin Int-Lamboti sõnul näitas Eesti Päevalehe reklaamikäive tõelist kvantitatiivset hüpet. "Hoogne kasv on jätkunud tänaseni, kulmineerudes maikuus maagilise 4 miljoni piiri ületamisega. Kogumahus on esimese poolaasta reklaamikäive ligi 60 protsenti kõrgem kui samal perioodil möödunud aastal," ütles Int-Lambot.

äripäeva kommertsdirektori Raido Raamatu kinnitusel kasvas äripäeva reklaamimaht võrreldes 1996. aasta sama perioodiga lehekülgedes 4 protsenti ja käibe osas 27 protsenti.

Kasv haaras ka teisi kanaleid. TV-3 marketingiosakonnast öeldi, et reklaamimahud olid ligi poole suuremad kui eelmise aasta samal perioodil.

üheks kaudseks reklaamibuumi seletuseks võib olla majanduse suhteliselt stabiilne areng ja inimeste heaolu tõus. Kindlasti on tarbimise kasvu soodustanud seadusandluse täiustumine ning mitmete laenu- ja liisinguvõimaluste oluline laienemine.

Tarbimise taseme kasv määrab ära selle, et mõtet on ühte või teist toodet reklaamida.

Teiseks reklaamitõusu otseseks mõjustajaks võib olla firmade jõukuse kasv ja konkurentsi tihenemine.

Raamatu sõnul on Eesti firmadel praegu käsil suhteliselt helge ajajärk - laiendatakse tegevust (nii Eestis kui ka väljaspoole), otsitakse uut tööjõudu ja püütakse seista vastu pidevalt tihenevale konkurentsile.

Konkurentsi kasv mõjutab otseselt reklaamituru arengut. Kui kampaaniat alustab mingi ühe valdkonna suur tegija, siis ei lähe kaua aega, kui järgi tulevad ka teised.

Selle kevade kampaaniatest võib tuua kümneid näiteid : Vivacolor v. Sadolin, Always v. Carefree, Knorr v. Gallina Blanca, Saku v. Koff, Rakvere v. Adavere, mobiilside operaatorid, kindlustusseltsid, pangad, meediakanalid, jne. Kui varem olid suuremahuliste kampaaniate tegijateks peamiselt väliskontsernid, siis nüüd ütlevad ka Eesti firmad oma sõna sekka.

Kolmas reklaamimahu kasvu soodustav põhjus on psühholoogilist laadi. Ei ole välistatud asjaolu, et reklaamiagentuurid ja suurkliendid harjusid eelmise aasta hinnatõusuga ära ning taas hakati võtma suuri pindu ning pikki kampaaniaid.

Kui aasta alguses prognoositi, et suur osa imago-reklaamist suundub TV-sse, välisreklaami ja ajakirjadesse, siis nüüd näib, et lehed jäid endiselt selles osas turuliidriks. Suured värvileheküljed Eesti Ekspressis, Pühapäevalehes ja isegi päevalehtedes kinnitavad seda ilmekalt. Lisaks on kõvasti kasvanud lehtedes oleva klassifitseeritud reklaami ja kuulutuste maht.

Juuresoleva tabeli järgi on ajalehereklaam tähtsaim praegu ja ka 3 aasta pärast, sest reklaamieelistused ei muutu väga kiiresti.

Televisiooni "tragöödia" on vahest selles, et kümmekond suurklienti annavad käibest lõvi, ajalehtede potentsiaalseks reklaamikliendiks on aga iga vähegi majanduslikult aktiivne inimene.

Oü Jungent turundusnõunik Kait Liinev peab trükireklaami osakaalu suurenemist eelkõige Tallinna-keskseks nähtuseks, sest pealinnas on raske leida parimaid kanaleid.

Suvel on rohkem võimalusi edu saavutada väliüritustega kaasaskäival reklaamil ja raadiol. Ka lehti on inimestel suvel märksa rohkem aega lugeda.

Pärast mõningat suvist langusperioodi peaks II poolaastal reklaamimahud jätkuvalt kasvama. Spetsialistide hinnanguil peaksid äriturgudele suunatud reklaamist lõviosa moodustama sellised kiiresti arenevad valdkonnad nagu transport ja logistika, arvuti- ja sideturg ning pangandus/kindlustus.

Päevalehtedes on kuumad valdkonnad kaubandus ning eraisikuile suunatud ehitus ja sisustus. Kiiresti laienevad reisi- ja autodemüügi turg. Ei maksaks unustada, et sügisel võib ees oodata suur alkoholi ja tubakamüügireklaami plahvatus, enne kui reklaam uuest aastast keelu alla läheb või teised vormid omandab.

URMAS ESPENBERG