Vedelgaasi kasutamine on tülikas, kuid bensiinist odavam

TIIT KäNDLER

Vedelgaasi mootorikütuse aktsiisimäär on Eestis järnevaks neljaks aastaks külmutatud, seetõttu võib see kütus hakata võistlema bensiiniga. Vedelgaasi on küll veidi tülikam kasutada, aga see saastab vähem loodust ja võib tulla odavam.

Eesti Gaasiliidu tegevdirektor Andres Saar loodab, et esmalt hakkab vedelgaasi tarbimine kasvama taksode ja linnas kaupa vedavate autode arvel, seejärel ka autobussikütusena. "Mitmes Lääne-Euroopa linnas on juba vastu võetud otsus hakata linnabussides kasutama vedelgaasi," teab Saar.

Praegu on Eestis kaksteist jaama, kus autod saavad end vedelgaasiga tankida. Gaasiliiter maksab 4,45 krooni, seega üle kahe krooni vähem kui sellega energeetiliselt võrdväärne kütus A-95. Pealegi hakkab hinnavahe suurenema.

"Autole gaasil töötamiseks vajaliku seadme paigutamine maksab olenevalt selle päritolumaast 1000-5000 krooni, nii et parima seadme puhul tasub see end keskmise sõitja jaoks ära paari aastaga," hindas Saar.

Praegu ei sõida Eestis gaasil siiski kuigi palju autosid. Möödunud aastal müüdi mootorikütusena gaasi 1200 tonni, nii et tarbijaid on poole tuhande auto piires. Kõige gaasisõbralikum maa on Itaalia, kus selliseid autosid sõidab ringi miljon. Ka Hollandis on gaas suhtliselt populaarne, seal tarbib seda pool miljonit autot.

"Energeetiliselt tõhususelt ei ületa vedelgaas bensiini ja diislikütust, kuid ei jää ka alla," kinnitab Pelgulinna autobaasi katsekoja juhataja Märt Lepik. "Kuid süsihappegaasi tekib vedelgaasi põlemisel eelkõige tema kõrgema kütteväärtuse tõttu umbes 10-15 protsenti vähem kui bensiini kasutamisel."

Moodsate vedelgaasi sissepritsimissüsteemide kasutuselevõtu järel eraldab vedelgaas atmosfääri ka oluliselt vähem lämmastikoksiide, põlemata jäänud süsivesinikke ja tahkeid osakesi.

"Eriti vähe eraldub vedelgaasi põlemisel selliseid mürgiseid aineid nagu benseen ja formaldehüüdid," kinnitab Lepik ning võtab kokku, et kuigi gaasiautode kasutamine on keerukam, on gaasil ka rida olulisi, eriti keskkondlikke eeliseid. See on ka põhjus, miks paljudes haritud maades vedelgaasi atsiisimäära bensiini omast madalamal hoitakse. 1. detsembrist on nende maadega liitunud ka Eesti.