Suuremad tanklaketid Statoil, Shell ja Neste otsustasid lõpetada mõneks ajaks bensiini 95E müümise, sest seni selle tähise all müüdud bensiin ei vasta Eestis kehtestatud nõuetele.
Statoil kattis oma teenindusjaamades bensiini 95E siltidel E-tähe kinni eile pealelõunal või õhtul. Neste ja Shell lubasid tanklates 95 tagant E-tähe kinni katta täna.
Neste lõpetas eliitbensiini toomise
Kõik Eesti suuremad tanklaketid ostavad bensiini 95 ja 95E Neste Eestilt. Neste Eesti jaemüügijuhi Artur Prauni sõnul vastas kuni detsembrini 95E nime all müüdud bensiin kõigile Eestis kehtestatud sellekohastele nõuetele.
Alates detsembri algusest on tema sõnul müügil olnud lubatust suurema väävlisisaldusega bensiin. Praun ei osanud öelda, miks Neste emafirma Fortum lõpetas nõuetele vastava bensiini 95E Eestisse toomise.
Prauni sõnul tekitasid bensiini tähistuse ümber puhkenud segaduse erinevad arusaamad bensiinile esitatavatest nõuetest.
"Meie tõlgendasime E tähte kui infot kliendile, et see on pliivaba toode. Tarbijakaitseameti tõlgendus on, et E-tähte ei saa vaatamata pliisisalduse puudumisele kasutada, kuna bensiinis on lubatust rohkem väävlit," ütles Praun. Tema sõnul on ka bensiin 95 pliivaba ning seetõttu autodele ohutu.
Ka Eesti Statoili peadirektori Epp Kiviaia sõnul ei tekita bensiini 95 kasutamine seni 95E-d kasutanud autodel mingeid probleeme.
"Praegu ei müüda autosid, mis vajaksid kütusena Eesti riigi nõuetele vastavat bensiini 95E," ütles ta. Tema sõnul kehtestatakse Euroopa Liidus sama karmid nõuded alles 2005. aastal, sest alles siis tulevad esmakordselt seda kütust nõudvad autod müügile. "Ma kinnitan, et bensiin 95 on täiesti kõlblik mootorikütus," ütles Kiviaed.
Niisan Balti hooldeülem Aimar Lukk on varem Eesti Päevalehele öelnud, et suurem väävlisisaldus võib siiski auto mootorit rikkuda, kuid selleks läheb kuni pool aastat aega. Luki sõnul kulutab väävel karburaatoriga varustatud auto mootoritel düüsid suuremaks, millega kaasneb suurem kütusekulu. Sissepritsemootoril rikub väävel pihustiotsasid, mille tulemusel hakkavad pihustid tilkuma.
Aamissepa sõnul kaetakse teenindusjaamades E-tähistus kinni, kuni leitakse mingi muu lahendus. "Kui meil ei õnnestu Eesti seadustele vastavat 95E kütust klientidele pakkuda, siis me üritame midagi ette võtta tähistusega ja leiame bensiinile, mida siiani müüsime 95E all, mingu muu tähistuse," ütles ta.
Eesti nõuete kohast madala väävlisisaldusega bensiini tehakse Aamissepa andmetel väga vähestes kohtades ning see on bensiinist 95 tunduvalt kallim. Täpsemalt ei ole Shell Aamissepa sõnul madala väävlisisaldusega bensiini kättesaadavust ja hindu uurinud.
Tarbijakaitseameti peadirektori Helle Aruniidu sõnul on positiivne, et kütusefirmad lõpetavad tarbijate petmise ega müü enam 95E nime all bensiini, mis sellele bensiinile kehtestatud nõuetele tegelikult ei vasta.
Tarbijakaitseamet kavatseb kütusefirmadele määrata siiski 10 000-kroonised trahvid, sest Aruniidu sõnul ei ole mingit vabandust sellele, et vahepeal müüdi bensiini siiski vale nime all ja seega anti tarbijale eksitavat infot.
Aruniidu sõnul võivad kütusefirmad seni 95E-ga tähistatud bensiini edasi müüa 95 nime all. Tema kinnitusel võivad ka uued autod kasutada bensiini 95, sest suurem väävlisisaldus ei ole autole kahjulik. "Väiksema väävlisisaldusega bensiin on lihtsalt keskkonnasõbralikum," lausus Aruniit.
Tarbijakaitseamet kontrollis tanklates kütuse kvaliteeti detsembri alguses ning leidis, et Neste, Shelli, Statoili ja Lukoili tanklates müüdi bensiini 95E nime all suurema väävlisisaldusega bensiini 95.
95E tuleb müügile veel enne jõule
Kiviaia sõnul loodab Statoil veel enne jõulupühi jätkata 95E müümist. "Loodame nõuetele vastava bensiini 95E tarnija leida lähinädalatel," ütles ta. Kiviaed ei osanud veel öelda, mis hinnaga tuleb uuesti müüki bensiin 95E, kui ettevõte on leidnud uue tarnekanali.
Aruniit kinnitas, et tarbijakaitseamet kavatseb tanklaid kindlasti uuesti kontrollida, et selgitada, kas kõik on viidud seadustega kooskõlla.