Kolmapäeval Lääne maavalitsuses esitletud saarte vahelise laevaliikluse uuringu üks autor, Tallinna tehnikaülikooli logistika ja kinnisvara õppetooli dotsent Aare Uustalu ütles BNS-ile, et uurimusest tuleb välja üllatavaid asjaolusid mandri ja Lääne-Eesti saarte vahel parveliiklust opereeriva Saaremaa Laevakompanii kohta.

1997. aasta detsembris AS Saarte Liinide ja Saaremaa Laevakompanii vahel sõlmitud lepingu kohaselt müüs Saarte Liinid laevakompaniile kaheksa parvlaeva hinnaga neli miljonit krooni.

Lepingu kohaselt kohustus laevakompanii 1994. aastal liinilepinguga renditud laevaliinide pidamisse tegema vähemalt kahe aasta jooksul investeeringuid mitte vähem kui 80 miljoni krooni väärtuses. Investeeringud pidid tagama meresõiduohutuse, veomahtude suurenemise ja veokulude vähenemise.

Uuringu autorite hinnangul on aga Saaremaa Laevakompanii lepingut rikkunud, sest investeeringud uute parvlaevade soetamisse osutusid täiesti ebaefektiivseks ja veokulude vähenemise asemel on need iga aastaga hoopis märkimisväärselt tõusnud.

Riigi poolt Saaremaa Laevakompaniile makstav dotatsioon on aina tõusnud, 1999. aastal maksti Vormsi ja mandri vaheliseks liikluseks koguni 8,6 miljonit krooni, märkis Uustalu eelmisel nädalal BNS-ile. Uustalu hinnangul pole vajadust üle ühe kuni kahe miljoni maksta.

Hiiumaa-mandri vaheliseks laevaliikluseks andis riik eelmisel aastal 25,2 miljonit krooni ja piletitulust tuli 19,7 miljonit. Laev tegi liinil 4518 reisi ning kokkuvõttes tegi piletitulu pluss dotatsioon ühe reisi kuluks 9938 krooni, selgub uuringust.

"Investeeringu eesmärk on ju miskit parandada, nii et lepingut on kõvasti rikutud," ütles Uustalu. Et teede- ja sideministeerium lepingurikkumisest välja pole teinud, ei loe nad järelikult oma lepinguid lõpuni, möönis ta.

Uuringu koostajate sõnul takistab mandri ja Vormsi vahelise parvlaevaliini opereerimiskulude analüüsi Saaremaa Laevakompanii puudulik finantsülevaade, kus puuduvad andmed konkreetsete parvlaevade tulude ja kulude kohta laevaliinide lõikes.

Seetõttu saab uurimises anda vaid ligikaudse hinnangu üksikute kululiikide ja kasutatava parvlaeva prototüübi suhtelise efektiivsuse kohta tervikuna.

Näiteks Vormsi laevaliini diislikütuse maksumust võib tegelikkusele vastavaks pidada, mida ei saa aga öelda sadamakulude kohta, mis moodustavad ühe reisi kohta 966 krooni, selgus uurimusest.

Ülemäära suured Vormsi laevaliini sadamakulud on tingitud uurimistöö teostajate hinnangul asjaolust, et Rohuküla sadamas seisavad enamjaolt tegevusetult parvlaevad Tehumardi, Harilaid ja Ahelaid, mille sadamakulud kantakse põhjendamatult ja meelevaldselt Vormsi laevaliini kuludesse.

Saaremaa Laevakompanii juhatuse esimees Tõnis Rihvk ütles BNS-ile, et ta pole valmis süüdistusi kommenteerima, kuna pole veel näinud uurimistööd. "Palusime neilt väljavõtte, kui selle saame, siis ka kommenteerime," ütles ta.

Lääne maavalitsus tellis logistikaarenduskeskuselt uuringu, leidmaks alternatiivseid võimalusi Vormsi saare ja mandri vahelisele aastaid probleeme tekitanud parvlaevaühendusele.