Ettevõtja Aivar Riisalu pole tüüpiline autokollektsionäär. Mehe enda sõnul kuulub talle arvatavalt 50 eri mõõtu ja otstarbega sõidukit, millest suure osa moodustavad militaarsed sõiduriistad ning veokid.

Vasalemma külje all asuvas metsatukas on Riisalul hooned, kus ta suuremat osa oma masinapargist hoiabki. Mitu sõidukit on koha leidnud katuse all (selleks on spetsiaalne kaubaladu meenutav hall, kus seisab 15 sõiduki ringis, lisaks veel paar garaa?i), suuremad masinad on esialgu jäetud lageda taeva alla. Samas ütleb Riisalu, et tõenäoliselt tuleb siiski rajada ka teine suurem hall, et ülejäänud masinad lageda taeva alt varju tuua. Muidu sööb ilm need lihtsalt ära.

Millest siis selline huvi nii palju kokku osta? ?No ei raatsi lihtsalt mööda minna ja vaadata, kuidas masinad kusagil lagunevad,? põhjendab Riisalu. Ta räägib, et mitu sõidukit on ta kokku ostnud just nii, et need on linnapildis talle lihtsalt silma hakanud.

Jõudumööda püüab mees sõiduriistadele taas eluvaimu sisse puhuda. Nii kuuluvad vanematest masinatest Riisalule näiteks läinud sajandi neljakümnendate aastate lõpus valmistatud Pointiac, 1940. aasta Dodge ning umbes samal ajal valmistatud Buick. Neist osa puhul arvab Riisalu, et tõenäoliselt on need olnud mõne kunagise vene kindrali omad.

Mõttetult kallis lõbu

Kuigi nimetatud masinad pole just kõige paremas korras, loodab omanik, et ühel hetkel võiks neist saada ilusad ning väärt sõiduriistad.

Samas rõhutab Riisalu, et tal pole kavas neid masinaid restaureerida ehk originaaljuppidest taas kokku panna. ?See oleks mõttetult kallis lõbu. Olen pigem autode remontija,? ütleb ta, lisades, et sõidukorda saab neid masinaid seada ka käepärasemaid materjale ning osasid kasutades.

Siiski on Riisalul ette näidata üks täielikult restaureeritud auto ? 1964. aasta Volga, mis on otsast lõpuni originaaljuppidest kokku pandud.

Peale nimetatud masinate kuulub Riisalule ka märkimisväärne hulk militaarse otstarbega sõiduriistu, nende seas näiteks lahinguolukorras jalaväe transportimiseks mõeldud BTR-40 või siis 1972. aastal valmistatud Saksa sõjaväe tarbeks valmistatud Volkswagen Kübel. Neist esimest on omaniku teada Eestis vaid kolm. Lisaks hakkab Riisalu aias silma soomuk BTR-70. ?Ainult tank on puudu,? muigab ta.

Seda, kui palju kogu masinapargi soetamisele on aastate jooksul raha kulunud, jätab Riisalu enda teada. Mees ise võtab jutu käigus kogu oma masinapargi kokku sõnaga ?rauakola?.

Valeri Kirssi tuntakse Eestis juba aastaid (lisaks ka kui missinduse eestvedajat) ajaloolise väärtusega uunikumide kogujana.

Kirss ütleb, et juba kolm aastakümmet on teda selle hobi küljes hoidnud jonn ja järjekindlus ning soov endale tõestada, et hobi-klubi vedamisega ja uunikumide taastamisega on võimalik toime tulla.

?Filosoofiliselt võttes on tegu ilmselt kognitiivse dissonantsiga. Seda ei usu vist keegi, kui ütlen, et austan ajaloo ilu ja püüan ka ise midagi tulevastele põlvedele päästa.?

?Vaid Argus (-1910), Elite (-1919) ja UNIC (1926) ei liigu veel ise, teistel on isegi riiklik number,? selgitab Kirss.

Oma kollektsiooni pärliks peab Kirss käsitööna valmistatud ZIL 111A 1960. aastast, ja jahikaarikut. ?Hiljuti tõin Rotterdamist ka klubi nimelise UNIC Berliner landolee 1926. aastast, kuid selle taastamine käib mulle ilmselt üle jõu.?

Kirss tunnistab, et tema uunikumide kollektsiooni ostmise vastu on ka teinekord huvi üles näidatud. ?Kuna kogu on väärtuslik ainult kollektsioonina, siis ei ole konkreetseid ettepanekuid teha julgetud. Kui aga leiduks mees või riik, kes sooviks need restaureerida, siis oleks müük mõeldav,? hindab Kirss.

Raivo Raju taastab vanu veomasinaid

Raivo Raju on pühendunud vanadele veomasinatele eluvaimu sissepuhumisele. Raju ütleb, et masinatega tegelemine on tal nii igapäevase töö kui ka hobi eest, hariduski masinatega seotud. Autokoguja sõnade kohaselt on ta seni täielikku sõidukorda sättinud kümmekond veomasinat. ?Kõik need on täielikult korras ja sõidavad,? kinnitab mees. Teist samapalju on tegemisel ning veel kümmekond ootab oma järge. Seejuures eelistab Raju just kunagist Vene toodangut. Tõsi ? kogusse kuulub ka mõni Ameerika päritolu sõiduriist, kuid eelistatud on siiski idanaabrite veokid.

1946. aasta GAZ MM, 1951. aasta Ural-ZIS, 1938. aasta GAZ AAA ning kuuekümnendatest pärit kallur ZIL 585 on üksnes mõni näide Raivo Raju kollektsioonist. GAZ AAA kokkulappimisest võiks seejuures autokoguja hinnangul kirjutada lausa raamatu, sest sellega on seotud palju tegemisi ning Venemaalt juppide tagaotsimisi.

USA populaarse saatejuhi Jay Leno autokollektsiooni kuulub üle saja masina

Mehe kogusse kuuluvad muu hulgas ülimalt haruldased Bugatti ning Duesenberg. Kuid kui paluda mehel oma lemmikute seast välja valida kõige lemmikum, langeks liisk tõenäoliselt masinale, mille omanäolisust saab mõõta gaasipedaali vajutamisega. Jutt käib miljon dollarit (12 miljonit krooni) maksvast McLaren F-1-st. F tähendab seejuures vormel F-1-e. Masina on valmistanud McLareni võidusõiduinsenerid ning kapoti alla mahutatud 627 hobujõudu teevad sellest masinast ühe maailma kiireima tootmisliinilt saabuva auto. Kiiruse saavutamiseks nullist sajani kulub masinal kõigest 3,4 sekundit. Korralikul asfaltteel küündib masina tippkiirus 240 miilini tunnis. Selliseid autosid toodeti vaid 64.

?The Tonight Show? saatejuhi autokollektsiooni kuuluvad lisaks kirjeldatule veel mitu tavainimesele pelgalt unistuseks jäävat sõiduriista. Nii on mehel ette näidata Lamborghini Miura, 1932. aasta Packard Twin Six 12-silindriline kupeeversioon, 1913. aasta Mercer, mõned Bugattid, Duesenbergid ja Lamborghinid, kaks Stanley Steamerit, 1956. aasta Chrysler Imperial, 1966. aasta Dodge Coronet Hemi, Dodge Viper ja 1955. aasta Buick Roadmaster.

Bre?nevi autokogu täienes Nixoni kingitusega

Leonid Bre?nev - N Liidu kommunistliku partei kunagist esimeest Leonid Bre?nevit tunti samuti suure autoentusiastina, kelle kollektsiooni kuulus mitu limusiini, mille eest praegused asjahuvilised teisel pool Atlandi ookeani kõvasid summasid oleksid nõus välja käima.

1999. aastal üritatigi USA autopealinnas Detroidis toimunud oksjonil maha müüa Bre?nevi kasutada olnud Tšaika, kuid see jäi siiski müümata.

Parteijuhi autoparki kuulusid teiste hulgas sellised masinad nagu ZiL-115 limusiin, mida toodeti alates 1978. aastast. Tegu oli seejuures soomustatud esindusmasinaga, mille võimsus ulatus 315 hobujõuni ning masina tippkiiruseks oli tootja märkinud 190 km/h. USA president Richard Nixon kinkis Bre?nevile 1972. aasta ?ameeriklase? Eldorado Hardtopi. Bre?nevi kollektsiooni kuulus ka 1973. aastal valmistatud Nissan President.

Elton Johni autokollektsioon läks 2,75 miljoni dollari eest kaubaks

Briti popilegend Elton John, kelle pillav eluviis on vaat et kuulsamgi kui tema laulud, müüs mõne aasta eest ligi kahe miljoni naela eest oksjonil maha 20 klassikaks muutunud luksusautot.

Eltoni autokollektsiooni eksemplaride lõpphinnaks kujunenud 1,9 miljonit naela (2,75 miljonit dollarit) ületas ligi kaks korda oksjonipidajate müügieelse hinna.

?Kui pakkumine muudkui tõusis ja tõusis, olin ma nii põnevil kui ka üllatunud,? ütles laulja. ?Second-hand autodega teenib kenakese summa,? kiitis ta.

Elton Johni kollektsioon on asjatundja rõõm, sellesse kuulub autosid alates Rolls-Royce?i Silver Cloudist hüüdnimega Daisy kuni Watfordi jalgpalliklubi värvides Aston Martinini, mis kuulus kunagi lauljale endale ja kandis nime Beast.

Kõige paremini läks oksjonil kaubaks 1993. aasta Jaguar XJ220, mis müüdi maha 235 000 naela eest algselt arvatud 130 000 - 160 000 asemel. Ka 1973. aasta Rolls Royce Phantom VI limusiini eest maksti korralik summa ? 223 000 naela, kaks korda alghinnast rohkem.