Oktoobris pidutsesid Tallink Grupi juhatuse liikmed Enn Pant, Andres Hunt ja Keijo Mehtonen Silja Line’i laeva pardal, solvates ja ähvardades laeva meeskonna liikmeid. Konflikti käigus löödi baarmenile rusikaga näkku ja hommikul pandi põlema röster.

Sündmustest, mis leidsid aset Silja Symphony pardal 24. oktoobri õhtul ja järgnenud ööl teel Helsingist Stockholmi, eelistab Tallink vaikida. Rootsi meremeeste ametiühingu SEKO esimees Janne Ruden kirjeldas aga Eesti Päevalehele toimunut järgnevalt.

Symphony pardal toimus Tallinki juhatuse koosolek. Firma juhatusse kuuluvad lisaks Pandile, Hundile ja Mehtonenile ka Kalev Järvelill ja Lembit Kitter. Töiste koosolekute lõppedes siirduti laeva Atlantise baari pidutsema. Pidutsejates tunti ära Pant, Hunt ja Mehtonen. Teiste baarisviibimisest andmed puuduvad.

Kui baarmen tahtis baari sulgeda, keeldus seltskond lahkumast ja hakkas endale ise jooke valama. Sellega polnud teenindaja aga nõus. Puhkes riid, mille tulemusel lõi Hunt baarmenile tahtlikult rusikaga näkku. Löök purustas mehe prillid, prilliklaasi purunemisest tekkis näohaav.

Olles avaldanud teeninduse üle pahameelt, siirdus kolmik teise baari, mida samuti parajasti suleti. Seal pakkusid Pant, Hunt ja Mehtonen teenindajatele raha, et nad hoiaks baari lahti. See oleks läinud aga vastuollu laeval kehtivate reeglitega. Oma tahtmist saamata nimetasid mehed naisteenindajaid halvustavalt “Tallinki teenijatüdrukuteks”, kelle ülesanne on vastu vaidlemata laevafirma omanike käsku täita. Viletsa ja ebakompetentse teeninduse tõttu lubas üks juhtkonna liige kogu laevapere uue ja odavama vastu vahetada. Seejärel siirduti kajutitesse. Laamendavaid reisijaid on laevas kombeks kajutisse luku taha panna, kuid seekord keeldusid turvamehed seda tegemast, kuna nad oleks kohe lahti lastud.

Soome meedia andmetel nõudsid pidutsevad Tallinki juhid samal ööl laeva maksuvaba kaupluse juhatajalt, et see kaupluse avaks ja suitsu annaks. “Suhtumine oli: meie oleme omanikud ja võime teha, mida tahame,” ütles Ruden.

Järgmise, 25.oktoobri hommiku sündmusi kirjeldas Ruden järgnevalt. Hommikusöögile Rootsi lauda võtsid Tallinki juhid kaasa ohtralt õlut ja muud alkoholi. Pidutsejad püüdsid rösteris kalafileed soojendada, mille tulemusel röster süttis.

Silja juhid kaotasid ameti

Sündmuste tulemusel vallandati Janne Rudeni ja Rootsi ajakirjanduse andmetel Silja Line’i asepresident ja Tallink Rootsi juht Unni Aström. Põhjuseks oli asjaolu, et viimane keeldus andmast Tallinki juhtidele nimekirja nendest Silja Symphony töötajatest, kes pidutsemise ajal korraldustele ei allunud.

Rudeni sõnul soovis Tallink need töötajad vallandada. “Miks ta pidigi selle nimekirja andma?” küsis Ruden.

Rootsi ja Soome meedia andmetel kaotas tänu pummelungile oma ameti ka Silja Line’i endine juht ja Tallinki juhatuse liikme ametis töötanud Antti Pankakoski. Tallink teatas börsile tema ametist lahkumisest 1. novembril.

SEKO kavatseb laeval aset leidnud sündmuste kohta politseile avalduse teha. Igatahes halvendab toimunu Rudeni sõnul ametiühingu ja Silja Line’i omanike suhteid, mis eelmiste omanikega erimeelsustele vaatamata head olid.


Mehtonen: natuke tülitsesime, siis leppisime ära


Üks pidutsejatest, Tallinki juhatuse liige Keijo Mehtonen ütles Rootsi TV4-le antud intervjuus, et midagi ebanormaalset laeval ei juhtunud. “Natuke tülitsesime ja siis leppisime ära. Probleemid võisid tekkida kultuuri- ja keeleerinevustest.”

Mehtoneni sõnul oli seltskond normaalselt purjus nagu lõbureisijad ikka ning sekeldusi joobunud klientidega tuleb laeval ette. Mehtonen ei usu, et juhtunust tuleneks juhtkonna liikmetele mingeid tagajärgi.

Silja Line’i ametiühinguesindaja Folke Matrosowi sõnul on atmosfäär laeval pärast juhtunut pingeline ja personal tunneb, et laeval on raske edasi töötada, kuni asi pole lahendust leidnud.

”Kokkuvõttes ei võinud personal teha muud, kui olukorda kõrvalt pealt vaadata. Nad tundsid end juhtkonna seksuaalse ahistamise, verbaalse rünnaku ja väga agressiivse käitumise tõttu abituina.” Silja Symphony kapten kirjutas firma personalile ja Tallinki juhtkonnale toimunu kohta kirja oma arvamusega.

Suhtumist “mina olen peremees, teie aga rämps” kohtas Matrosowi sõnul Rootsis viimati 1930-ndatel.

Tallink Grupp ostis Silja Line’i tänavu suvel, makstes firma eest Sea Containersile 7,3 miljardit krooni. Selle ostuga tõusis Tallink Läänemere suurimaks laevafirmaks. Ent kiiresti satuti konflikti Soome meremeeste ametiühinguga, kes nõudis palgatõusu Superfasti laevadel. Samal päeval, kui teatati Antti Pankakoski lahkumisest, teatas firma ka töötajate palkade tõusust kuni kolmandiku võrra. 

Intervjuu

Andres Hunt: ei kommenteeri


Tallinki juhatuse liikme Andres Hundi sõnul tuleb toimunu enne kommenteerimist selgeks teha.

**Meil on andmeid, et olite 24. ja 25. oktoobril Silja Symphonyl aset leidnud sündmuste vahetu osaline. Mis toimus?

Hetkel ei tahaks kommenteerida. Need probleemid, mida ametiühingud tõstatasid, klaarime ametiühingutega ära.

**Kui uskuda Soome ja Rootsi ajakirjandust, valdab Silja Line’i personali tõsine nördimus omanikfirma Tallinki juhtkonna käitumise üle.

Ma ei kommenteeriks, kes mida ja kuidas on kirjutanud. Nagu Keijo Mehtonen (Tallink Soome juht, piduline – toim) ütles, arutatakse need asjad majasiseselt läbi – mis, kus ja keda häiris või ei häirinud ja mis probleemid seal olid.

**Meie teada ründasite te Silja pardal baarmeni, lüües talle rusikaga näkku ning lõhkudes ta prillid.

Nojah, aga kui lugeda Soome ja Rootsi eilseid uudiseid, siis polnud inimesed justkui kellegagi kohtunudki. Ma ei tahaks seda kommenteerida.

**Kas see olite siis teie, kes ründas?

Enne selgitatakse välja, mis toimus ja kes mida ütles. Praegu on tekkinud suur infomüra.

**Nii et teie see siis polnud?

Praegu me niikuinii selliseid kommentaare ei anna, teeks enne asjad selgeks.

**Aga mis siin selgeks teha. Põhjus, millest tüli tekkis, sõltub ehk sellest, kummalt poolt vaadata. Aga see, kas teie rusikas käis või ei käinud baarmeni näos, peaks olema selge fakt. Niisiis – kas ründasite või ei?

Neid asju ei saa üheselt kommenteerida, kuna tegemist on teatud mõttes info ühekülgse esitamisega. Ei tahaks kommenteerida, et keegi ei saaks valesti aru, asjad lahendatakse ära.

**Aga teatud rüseluse olemasolu te ju ei eita?

Sellega on nii, et ma ei ütleks selle kohta mitte midagi enne, kui pole selgeks tehtud, mis ja kellega toimus.

**Kas leiate, et Tallinki juhtkond käitus Silja töötajatega kuidagi ebasündsalt või mitte kõige paremaid tavasid järgides?

Ma ei kommenteeriks seda nii. Vaadake, tegemist on ju teenindusasutusega ja… Meil tuleb firmasisesed küsimused ära lahendada, selgitada, kes ja kuidas käitus ja oleks pidanud käituma. Teeme need asjad maja sees selgeks, mitte ei selgita asjaolusid ajakirjanduse vahendusel.

**Kas te ei arva, et Tallink peaks oma investoritele intsidendi kohta midagi ütlema?

Me andsime selgitused. Mehtonen ütles, et enne tuleks inimestega rääkida ja alles siis avaldusi teha. Paraku ruttas ametiühing ette. Aga me räägime nendega läbi ja siis saame asju selgitada.

**Nii et Tallink lubab juhtunu kohta avalikkusele põhjalikku selgitust?

Ei tahaks nii lubada, see ei ole nii ühekülgne vastus, et kes või mis. Praegusel hetkel on natuke üle reageeritud.

**Mis mõttes?

Need avaldused...

**Ametiühingud liialdavad?

Ei saa öelda, kes liialdab või mitte, asi pole täpselt selge, kes mida tegi või keda mis häiris või ei häirinud. See on praegu kildude väljatoomine üldisest plaanist.

**Kas Silja Symphony töötajad ei allunud Tallinki juhide korraldustele ja nad tuleks nüüd selle eest vastutusele võtta?

Siin on see küsimus, kas keegi kedagi käskis või ei. Praegu on need asjad imelike avalduste baasil. Tahaks selgeks teha, kes millest kuidas aru sai.

**Aga mida siin selgeks teha? Olite ju ise sündmuste juures.

Ei tahaks üksikuid kilde välja võtta, vaid rääkida ka inimestega. Kui nad paluvad seda teha ametiühingute kaudu, siis räägime nende kaudu.

**Nii et osapooled – Tallinki juhid ja Silja Symphony töötajad – peaksid esmalt omavahel sündmused läbi arutama?

Jah. Just nii.

**Milline on teie järeldus või moraal toimunust?

Ma ei tahaks sellest praegu veel rääkida.

**Kas Tallink Grupi juhtkond jätkab praeguses koosseisus?

Ei kommenteeri selliseid asju, see ei puuduta antud küsimust.