Majandusministeeriumis küpseb plaan põhjalikult üle vaadata Saaremaa ja Hiiumaa ning mandri vahelise laevaliikluse piletihinnad, hinnatõus pole välistatud veel sel aastal.

Kui viimase kuue aasta inflatsioon on kokku umbes 30 protsenti, siis Väinamere Liinide, varem Saaremaa Laevakompanii (SLK) teenindatavatel Rohuküla-Heltermaa ning Virtsu-Kuivastu laevaliinidel püsivad piletihinnad muutumatuna alates 2000. aastast. Sõit üle väina maksab mõnikümmend krooni, õpilastele näiteks 10–12 krooni. Riik on viimastel aastatel maksnud Väinamere laevaliiklusele peale ligi 100 miljonit krooni.

Majandusministeeriumi kantsler Marika Priske on aga seisukohal, et tulevikus peaks osa kuludest kompenseerima reisijad piletitulu kaudu. Enne valimisi seda teemat siiski konkreetsemalt ette ei võeta.

Kui varem tähendasid madalad piletihinnad seda, et kütusehinna tõusu käes vaevelnud SLK kulude ja tulude vahe kasvas, siis nüüd laekub liinide piletitulu riigile ja kannatab riigi rahakott, sest SLK-le makstakse dotatsiooniga näiteks kütuse hinnatõus ning tööjõukulude tõus kinni. Nii kümme aastat, alates mullu sõlmitud lepingu allkirjastamisest.

Tulu vaadatakse üle

Piletisüsteemi analüüs võetakse Priske sõnul ette esimese kvartali lõpus, siis vaadatakse, kuidas riigile piletitulu on laekunud ning millised on kulude kasvu prognoosid.

“Hinnatõusu välistada ei saa,” ütles ta.

Väinamere Liinide juhatuse esimees Urmas Treiel ütles, et hindu oleks pidanud tõstma möödunud aastatel.

Väinamere Liinide ettepanek on ka lõpetada hinnakirjas suurte veokite eelistamine. Praegu maksab Saaremaa liinil sõiduauto ülevedu 55 krooni, üle 3,5-tonnise täismassiga veoauto ja poolhaagisega autorongi ülevedu 220 krooni. Treieli sõnul peaks eri sõidukite üleveo liinimeetri hind olema ühesugune.

Teine ettepanek on reisijapileti kaotamine ja reisija üleveo arvestamine  autopileti sisse.

Firmale pole ülevedu suur kulu


•• Olerexi kütuseveokid sõidavad praamiga üle väina Hiiumaale ja Saaremaale umbes kümme korda nädalas. “Me ei tunneta seda, et hinnakirjas oleksid raskeveokid eelistatud sõiduautodele,” ütles firma turundusjuht Antti Moppel. “Samas poleks selles saarte poolt vaadatuna midagi üleloomulikku, kuna nendega veetakse saartele kogu eluks vajalik kaup,” lisas ta.

•• Kütuse transportimisel saartele ei ole puhtalt üleveo hind Moppeli sõnul ühele ettevõttele kuigi märkimisväärne kulu. Kaudsete kulude, eeskätt kütuseveokite pikkade sõidu- ja praamiooteaegade lisamisel on erinevused mandrivedudega võrreldes siiski olemas. Et üleveo hinnatõus kütuseliitri jaehinda mõjutaks, peaks hinnatõus olema Moppeli sõnul väga suur.