Oskando viib sõidukite teekonna jälgimise teenuse Euroopasse
Mis on ühist Erna retkel, kinobussil, kasutatud toiduõli toel liikuva mikrobussi ümber-Eesti-reisil, laulupeotulel ja Ragn-Sellsi prügiautodel? Õige vastus: kõigi nende liikumist saab jälgida Tallinna telemaatikaettevõtte Oskando positsioonimisteenuse abil. Lisaks kasutatakse TTÜ taga Tehnopolis kokku pandud lahendusi ka autoparkide halduseks kas või rendiautode puhul ja ka sõidupäeviku pidamiseks.
Nimelt paigutatakse auto, paadi, inimese või ükskõik mille külge pisike karp, mis määrab GPS-süsteemi abiga oma asukohta ja edastab selle GSM-side ja interneti vahendusel. Inimene saab liikumisel veebis silma peal hoida.
Ettevõttel on aga läinud nii hästi, et 2007. aastal tööle asunud tegevjuht Kristi Hakkaja otsib parajasti endale asendajat. Ta ise suundub Oskando ekspordi- ja müügitegevust arendama. „Aasta algul panime paika, kuidas me rahvusvahelisele turule peaksime hakkama liikuma. Eksporti vedaval inimesel peavad aga olema väga põhjalikud teadmised meie toodetest, tehnoloogiast ja ärist, et suuta partneritega läbirääkimisi pidada,” selgitab Hakkaja. Selguski, et kõige parem arusaam ärimudelist ja toote hingeelust on temal endal, sest juhina oli ta pannud kokku ekspordiplaani ja koordineerinud ettevõtte strateegia koostamist. Nii tehti koos Oskando nõukoguga otsus, et juurde otsitakse hoopis tegevjuht.
Kahe aastaga kasvas Oskando müügitulu Hakkaja juhtimisel 113%, ekspordikäibe puhul oli mullune tulemus tunamullusest aga lausa viis korda suurem.
Neljateist töötajaga Oskando käive oli mullu veidi üle 13 miljoni krooni, enam kui kaks korda suurem 2007. aasta 6,14 miljonist kroonist. Mullune ja tunamullune kahjum olid aga võrreldavas suurusjärgus, vastavalt 2,37 ja 3,82 miljonit krooni.
Hakkaja tõdeb, et tegevust alustavate ja arenevate firmade puhul on kahjuminäitajad algus-aastatel prognoositavad ja viimastel aastatel tehtud arenduskulude vilju rahavoogudes alles oodatakse.
Tegi firma ümber
Tagasi vaadates ütleb Oskandole restardi teinud Hakkaja, et uut ettevõtet oleks ehk saanud lihtsamalt ja täpsema fookusega käima lükata, kuid lisab kohe, et samal ajal annab aastatega kogutud pagas ka omad eelised. „Oskando on kasvanud koos telemaatikatehnoloogia ja -turuga ning selle käigus on kogunenud palju teadmisi, mistõttu suudame konkurentidega võrreldes paremini hinnata valdkonna arengutrende tervikuna,” ütleb ta.
Esimene edu toonud muutus oli kahe aasta tagune otsus areneda riistvara tootjast täislahenduse pakkujaks. Kui varem pandi 1990-ndate keskel asutatud Oskandos kokku seadmeid, siis praegu saab nende klient interneti kaudu pidevalt autosid jälgida, täita sõidupäevikut ja palju muud. „Kliendil on ükskõik, mida tal autosse pannakse, oluline on, et kokku pakuks see kvaliteetset ja just talle vajalikku infot,” seletab Hakkaja.
Ka konkurendid on jõudsalt kasvanud: telemaatika valdkond paisus Eestis eelmisel aastal enam kui kahe kolmandiku jagu, hindab Hakkaja.
Siinmail oli oluline kasvu mootor ka sel aastal ettevõtete autodele rakendatud uus ja karmim erisoodustusmaks, millele lisandus ka kallinev autokütus. Nii tahtsidki ettevõtted oma sõidukeid paremini jälgida ja otsisid ka lahendust sõidupäevikute pidamiseks.
„Kliendile tuleb ära näidata, et ta reaalselt suudab meie lahendusega raha kokku hoida, sest ka need seadmed maksavad,” selgitab Hakkaja. Alginvesteering on umbkaudu kolm-neli tuhat krooni, igakuised teenustasud algavad saja krooni juurest. See ei ole eraldi võttes kõrge hind, aga suurte autoparkide puhul on lõppsumma märkimisväärne, lisab Oskando tegevjuht.
Kristi Hakkaja järgmised väljakutsed ekspordiarenduses ei ole sugugi väiksed. Kiiresti kasvaval turul pingutavad kõik enda eest. Oskandol on praegu ette näidata tarneleping Bulgaaria ettevõttega ning edasimüüjad Soomes ja Rootsis. Käivad ka läbirääkimised Leedu edasimüüja üle.
Paindlikkus ja arendamisvõime
•• „Meie suudame ainsana Eestis müüa kõige lihtsamat asja – internetis jälgitavat kaarti koos sõiduki teekondadega, kus ei ole küljes detailseid aruandeid ega muud,” nimetab tegevjuht Kristi Hakkaja Oskando konkurentsi-eelist. Nende lahenduse struktuur erineb teiste sarnaste teenusepakkujate omast ja seega saab klientide jaoks kokku panna just neile sobiva toote. See tähendab, et kui klient ei vaja ja pole ka nõus kellade ja vilede eest maksma, saabki ta just nii lihtsa asja kui soovib.
•• Ettevõttes võrreldakse seda moodulmööbli ehitamisega, kus on võimalik eri juppe lihtsalt kombineerida. „Kliendid tahavad suhteliselt standardset asja, mis on tänu sellele taskukohasem. Samas tahab igaüks natukene omamoodi, näiteks veidi erinevaid raporteid,” lausus Hakkaja.
•• Näiteks prügifirma Ragn-Sells esitas ka erisoove. Nende ärist lähtudes on prügiautos lisaks kõigele muule Oskando seadmega ühendatud ka prügipress, et oleks hõlpsasti näha, kust prahti peale võeti.