Sadama nõukogu kiitis eile tagantjärele heaks Muuga sadamas mitme hektari suuruse maatüki lisamise nn Hiina konteinerterminali konkursi võitnud Venemaa transpordiettevõttele Rail Garant. Tegemist oli sisuliselt usaldushääletusega sadama juhatusele. Ettevõtjast parlamendi liige Tõnis Palts ja IRL-i poliitik Indrek Raudne olid just nõukogu teadmata tehtud maatehingu tõttu seadnud juhatuse usaldusväärsuse kahtluse alla.

Juhatuse liikmed Ain Kaljurand ja Allan Kiil, kelle volitused lõppevad tänavu oktoobrikuus, on nõukogu esimehe Neinar Seli kinnitusel teinud kõik õigesti.

„Nõukogu esimehena avaldan juhatusele tunnustust viimaste aastate jooksul tehtud eduka töö eest. Uus juhatus tuleb leida konkursiga, kuid konkurss ei pruugi tähendada kindlasti uute inimeste leidmist,” ütles Seli. „Sadamat ootavad ees mitmed suured arendusprojektid. Olen kindel, et see meeskond suudab kõikide nende väljakutsetega ka tulevikus edukalt toime tulla.”

Sadama nõukogu peaks Seli sõnul juhatusele juba augustikuus teada andma, kas meestele pakutakse uut lepingut.

Üksnes Raudne jäi nõukogu hääletusel eriarvamusele, Palts aga ei osalenud koosolekul.

Raudne põhjendas oma vastuseisu juhatuse tegevusele oma kahtlustega Rail Garandi suhtes ja sellega, et ta usaldab pakkumise kaotanud Eesti konteinerterminali Muuga CT.

„Muuga CT pakkumine oli reaalne ja parem, sest tegemist on siin tegelikult tegutseva ettevõttega. Rail Garant on üks Küprosel registreeritud ettevõte, mille tütarettevõttel pole Eestis rohkem vastutust kui 40 000 kroonise osakapitali jagu,” selgitas Raudne.

Seli läheb Partsi jutule

Palts teatas hiljuti Selile saadetud kirjas, et ta on kaotanud usalduse sadama juhatuse vastu. Koos Raudsega veensid nad ka majandusministrit juhatuse tegevusele kriitilise pilguga vaatama.

Neinar Seli teatas kavatsusest kohtuda veel juunikuu jooksul Juhan Partsiga, et veenda majandusministrit sadamajuhtide tubliduses ja konteinerterminali konkursi õiguspärasuses.

Kommentaar

Neinar Seli

Tallinna Sadama nõukogu esimees

Nõukogu otsustas tugevama pakkumise ja konkurentsi loomise kasuks. Rail Garanti pakkumine oli enamikus kategooriates, sealhulgas rahalises, konkureerivast pakkumisest parem. Riigihangete amet on tunnistanud konkursi õiguspäraseks, leping pakkumise võitnud Rail Garantiga allkirjastatud ning esimesed ettevalmistused terminali käivitamiseks tehtud.

Rail Garanti kontseptsioon on tõeliselt uudne: kui siiani on kaupa täis konteinerid liikunud läänest itta, siis nende äriplaan on vastupidine – pakkuda ida-lääne suunalist vedu.  

Tallinna Sadam on Muuga CT-le juba loonud igakülgsed võimalused oma mahtude kasvatamiseks. Nende valduses oleva terminali võimsus ulatub 450 000 TEU-ni, kuid eelmise aasta andmetel suutis operaator sellest kasutada vaid vaevalt kolmandiku. Kuna nende pakkumises ühtegi koostööpartneri nime nimetatud polnud, siis jääb arusaamatuks, kuidas Muuga CT suudab oma olemasolevaid mahte äkki pea neljakordistada.