Mul on küsimus teie uue strateegia kohta. Millised saavad olema uued sihtkohad?

Millised saavad olema uued sihtkohad? Me oleme praegu lõpetamas järgmise suve graafiku sättimisega. Seal on palju uusi sihtkohti, kuid ma ei taha üllatusmomenti ära võtta ja neid nimetada.

On selge, et me laieneme Euroopa linnadesse. Mitmed uued Euroopa linnad on sihtkohana juba järgmisel aastal, kuid tulevastel aastatel tuleb neid veelgi enam. Ja ainuke võimalus saada nendesse Euroopa linnadesse piisavalt tihedalt on, et me saame rohkem reisijaid ka Skandinaaviasse laienedes.

Võib näha sihtkohti, mida on raske hääldada, väikesed linnad reisijatevoo toetamiseks. Saab olema sihtkohti, mis on juba tuntud ja sihtkohti, mis on vähem tuntud, kuid nad pakuvad piisavat reisijatevoogu jätkusuutliku võrgustiku jaoks.

Kui palju reisijaid loodab Estonian Air uue strateegiaga aastas teenindada?

Nii palju kui võimalik. Me vaatame praegu lennukipargi arenguplaani. Ja peale seda võime kommenteerida strateegiaid ja numbreid. Kuid ilma end numbritega sidumata, siis ma arvan, et number, mida Joakim (nõukogu esimees Joakim Helenius - toim) ja mida ministeerium oma uuringus põhjana kasutas, on küllalt lähedane numbrile, mida me oleme võimelised saavutama, kui me oleme oma strateegiaga väga edukad.

Kui palju uusi lennukeid kavatseb Estonian Air soetada?

Arv ja soetamise kiirus tuleb paika panna. me teeme lisauuringut järgneva 12-24 kuu kohta, kuna Euroopa majandusolukord on ebakindel. Me ei taha võtta liiga palju riske, vaid olla kasvu suhtes pragmaatilised. Kui kõik läheb nii palju plaanitud, ilma lisašokkideta, siis oleks meil aastaks 2015 umbes 15-16 lennukit. Praegu on meil seitse, seega oleks meil teist sama palju juures.

Kui suur investeering see oleks?

Investeering kui selline ei ole märkimisväärne, kui mõelda investeeringule aktsionäri poolt. Kui me liisime või ostame lennuki, siis enamik rahast tuleb nagunii tootjalt ja liisinguandjalt. Kui sa ostaksid korteri või auto, siis pead sa laenu saamiseks pangaga läbirääkimisi pidama. Seega raha väljamakse ettevõttelt või aktsionärilt jääb minimaalseks, me maksaksime igakuiseid makseid. Sellega me saame hakkama läbi oma sularahavoo. Sellest mõttes ei ole investeering lennukitesse märkimisväärne. Me peame vaatama, kui palju raha me vajame kas pankadelt, aktsionäridelt või muudest allikatest kasvu finantseerimiseks.

Iga kord, kui sa avad uue liini ei ole see meie jaoks mõeldud, see pole kasumlik kohe esimesest päevast peale. Samal ajal on see kasumlik kõikide teiste jaoks. Isegi kui sa tood vast avatud liinilt viis lisaklienti ja näiteks Trondheimist toome 3000 reisijat, siis alguses on see meie jaoks kahjumlik, kuid samal ajal panustavad need 3000 reisijat majandusse. Iga reisija panustab reisi jooksul Eesti majandusse 400-500 eurot. Seega kõik teised saavad kasumi, see 400 või 500 on nende jaoks tasuta raha, kuid meie katame kulud. Ja seda tasakaalu tuleb nüüd vaadata - kui palju raha meie aktsionärid on valmis investeerima, et finantseerida kasvu, et nad saaksid kohest kasu. Nad peavad olema kannatlikud, sest lennufirma on mõnda aega kahjumlik ja jõuab kasumisse keskpikas perspektiivis.

See tähendab, et aastaks 2016?

Ei-ei-ei. Me peame olema jätkusuutlikud ja kasumlikud palju varem. Ja nagu Joakim ütles, siis 2013 on see aasta, kui võib juhatust uue strateegia põhjal hinnata - kas siis läbi finantssaavutuste vüi panusesse riiki.

Joakim mainis ka Aasia lende - Indiast USAsse läbi Tallinna näiteks. Kui tõenäoline see on?

Me oleme näinud palju atraktiivset reisijatevoogu Aasiast, India rannikust Tallinnasse ja siit nii kaugele kui Põhja-Ameerika. Kuid me tahame seda teha samm-sammult. Seega me peame näitama, et me suudame olla jätkusuutlikud ja kasumlikud väiksemal, see tähendab Euroopa turul. Kui me suudame seda, siis me saame investeerida suurematesse unistusesse. See on meie püüdlus, kuid me ei saa seda teha enne kui oleme alguses tõestanud, et meie strateegua töötab väiksemas ulatuses.

Estonian Air tutvustas hiljuti ECO and Light hinnastamissüsteemi. Kas see tähendab, et te püüate odavamate hindade abil puhkusereisijaid?

Jah. Me peame suurendama turuosa. Me peame püüdma neid inimesi, kes on kasutanud teisi lennufirmasid, kuna nood pakuvad soodsamat hinda. Nüüd pakume hinda, mis on samadesse sihtkohtadesse odavaim. Eestis ei ole lennufirmat, mis pakuks odavamat hinda olulistesse linnadesse kuhu lendame kui jätta kõrvale odavlennufirmade kaugel asuvad lennujaamad. Olulistesse linnadesse oleme nüüd odavaimaid pakkujaid. Me tahame täiendada ärireisijate voogu puhkusereisijatega, mis on ka põhjuseks, miks me tutvustasime uusi hindu.

Lisaks, meil oli ka kampaania "Minu Estonian Air", mille käigus sõnas kakskümmend protsenti inimesi, et nad tahaksid saada allahindlust kui nad reisivad ilma kotita.

Kõik tunnistavad, et koti logistika on lennufirma jaoks lisakulu. 20 protsenti ütles küsitluse ajal, et nad tahaksid saada soodsamat hinda. Ja esimese paari päeva jooksul peale süsteemi tutvustamist on 25 protsenti kliente valinud Light-paketi. Ja ülejäänud on valinud meie valikus olevad traditsioonilised tooted.

Seega on tegu olnud eduka asjaga.

Jah, see on edukas. Kuid samal ajal annab see meile ka palju kindlustunnet, sest kõikidele inimestele on antud võimalus ilma pagasita reisimiseks või siis maksta natuke rohkem, kuid omada suuremaid võimalusi. Ja 75 protsenti meie klientidest otsustavad kõrgema tasu kasuks. Seega see näitab, et meil on küllalt hea valik tooteid tõmbamaks ligi erinevat tüüpi kliente ja meil on neile lai valik tooteid.