Eesti Konjunktuuriinstituut viib regulaarselt läbi uuringuid, selgitamaks välja Eesti elanike toitumisharjumusi ja toidukaupade ostueelistusi. 2010. aasta kohta läbiviidud uuringu põhjal ostab suur osa (47%) Eesti elanikest toidukaupu 2–3 korda nädalas.

Toidukaupu ostetakse põhiliselt (80% tarbijatest) suurtest toidukauplustest. Väikepoodide ja turgude osatähtsus toidukaupade ostukohana väheneb pidevalt. Turgude osakaal oli kaubagruppidest
suurem liha, kala ja kartuli ostudes, otse tootjalt ostetakse kõige enam mett.

Toidukaupade ostuvaliku tegemisel peavad Eesti elanikud üldiselt tähtsaimaks värskust, maitset ja kvaliteeti (väga tähtis vastavalt 85%-le, 85%-le ja 80%-le tarbijatest). Väga tähtsaks valikukriteeriumiks
peetakse ka toote tervislikkust (62%) ja soodsat hinda (60%).

2010. aastal eelistas 66% tarbijatest osta valdavalt kodumaiseid toidukaupu. Toidukaup on muutunud anonüümsemaks, kust päritolumaad leida on keeruline (88% elanikest koges raskusi kodumaise toidukauba eristamisel), seetõttu on tarbijal ka raske kodumaist eelistada.

Kodumaist toodangut osteti kõige rohkem sellistes kaubagruppides nagu kartul, suitsuvorst ja sink, jogurt, juust. Kodumaine toidukaup oli 2010. aastal tarbijate ettekujutuses eelkõige harjumuspärase maitsega, värske ja usaldusväärne.

Elanike hinnatundlikkus on viimastel aastatel olnud väga kõrge. Majandussurutise ja hinnatõusu tõttu muutis 2010. aastal toidukaupade ostu- ja tarbimisharjumusi 83% elanikest, sh tunduvalt 23% ja mõningal määral 60%. 2010. aasta märksõnadeks olid odavam toit ja kokkuhoid toidu arvelt.

Elanike hinnangul areneb Eestis toiduainete tarbimine kahes mõnevõrra vastandlikus suunas — ühelt poolt odavus ja kiirus ning teiselt poolt tervislikkus. 2010. aasta uuringu tulemuste põhjal võib öelda, et toiduainete tarbimise tulevikusuunad Eestis on odavamate komponentidega toiduained, kiiresti valmivad toidud, toidu tervislikkus ja mahetoit.

Allikas: agri.ee