Kaheksa aastat tegutsenud suhtlusportaal Facebook toob börsile viie miljardi dollari eest aktsiaid, mis on internetisektori ajaloo suurim IPO.

Mark Zuckerberg on kaheksa aastat tegutsenud Facebooki käimapanekut võrrelnud trükipressi leiutamisega.

Pärast pikka ootamist esitas maailma populaarseim suhtlusportaal kolmapäeva õhtul USA väärtpaberi- ja börsikomisjonile (SEC) aktsiate esmase avaliku pakkumise dokumendid, paljastades ühtlasi, et sai eelmisel aastal 3,7 miljardi dollarise sissetuleku juures miljard dollarit kasumit, vahendab Daily Telegraph.

Aasta jooksul kasvas kasum 65 protsenti. Sissetulek suurenes 2009. aasta 777 miljonilt dollarilt 2011. aastaks 3,7 miljardi dollarini ja kasum peaaegu neljakordistus 2009. aasta 229 miljonilt dollarilt eelmise aasta ühe miljardi dollarini.

Aktsiate esmase avaliku pakkumise tulemusena peaks ettevõtte väärtus ulatuma 100 miljardi dollarini.

Zuckerberg, kes asutas ettevõtte, kui oli veel Harvardi ülikooli tudeng, ja kelle käes on praegu 28,4-protsendine osalus, peaks tänu kaheklassilisele hääletamissüsteemile siiski ettevõtte üle kontrolli säilitama. Zuckerbergi B-klassi aktsiatel on igaühel kümme häält, samal ajal kui aktsiate esmasel avalikul pakkumisel pakutavatel A-klassi aktsiatel on igaühel üks hääl.

Aktsiate avalik pakkumine muudab Zuckerbergi maailma üheks rikkamaks meheks ja Facebooki esimesed investorid hakkavad saama ilusaid kasumeid. Facebooki 3200 töötajast saavad miljonärid.

KOMMENTAAR:

Facebook müüb reklaami ja ostab saidi tööshoidmiseks servereid

Facebooki IPO eelsed meeleolud olid hüsteeriliselt positiivsed – justkui hakkaks mõni hull pilvelõhkuja katuselt dollareid alla loopima. Pole ka ime, sest miljardilise aastakasumiga ettevõtte aktsionäriks saamine võib tunduda piimajõe ja pudrumägedega imedemaana.

Facebooki mullune ärikasum oli täpselt dollari pealt miljard dollarit, mis ilmselt pole nii täpselt ümmarguseks kujunenud juhuse tahtel. Kust üks internetisait sellise summa teenib? 850 miljonit dollarit tuli reklaamist, mida müüdi enam kui 845 miljonile inimesele, kes iga kuu lehte külastavad. Ülejäänud 15% oli kasum virtuaalsete toodete müügi eest. See tähendab eelkõige virtuaalset raha (credits), mille eest saab lunastada virtuaalseid kaupu või teenuseid Facebooki mängudes või rakendustes.

Võimsate näitajatega ettevõte kasvab kogu aeg mühinal, praegu kõige rohkem Euroopas ja Aasias. Sinna kulub ka IPO-ga saadud raha, sest varsti ilmselt miljardi kasutajaga veebisaidi ülalhoidmine pole odav lõbu.

Hans Lõugas, tehnoloogiaajakirjanik