-Milline on Eesti jaekaubanduse perspektiiv olukorras, kus tarbijad sooritavad sisseoste üha enam välismaa internetipoodidest?

Kõik see kaupmeeste rumal jutt, et Eesti on väike ja tuleb osta väikseid partiisid, on jabur. Enamalt jaolt on tegemist suuremate kettidega, kes ostavad asju päris arvestatavate partiide kaupa.

Põhiline selgitus olukorrale on Eestis valitsev konkurentsipuudus ja see tähendab omakorda seda, et on võimalik müüa liiga kallilt. Tean inimesi, kes käivad terve perega Londonis riideid ostmas.

Taanis, kus on Euroopa kõrgeimad palgad, siis seal saab riideid, jalatseid ja toitu odavamalt kui Eestis. Meil kaubandusketid lihtsalt võtavad viimast.

Lisaks konkurentsipuudusele on siin oma roll ka paindumatul hinnapoliitikal, et mida kauem kaup seisab, seda parem ja allahindlused on suhteliselt tagasihoidlikud.

-Kas poed hakkavad ühel hetkel klientide vähenemise tõttu uksi kinni panema?

Olen seda huviga jälginud. Tallinnas ja Tartus avatakse järjest uusi kaubanduskeskusi ja kaubanduslikke ruutmeetreid tuleb järjest juurde. Ruutmeetrite järgi võttes on meil neid rohkem kui mõnes arenenumas riigis, aga meil on ruutmeetri peal müüdava kauba tihedus suhteliselt väike.

Igasugune terve majanduslik loogika ütleb, et siin peab järgnema mingil hetkel pankrottide laine. Praegu kõik üksteise võidu laienevad, kuid see peab lõppema sellega, et keegi paneb uksed kinni, kuid samas see ei juhtu üleöö.

-Kaubanduskeskustes on sageli näha pilti, kus poodides on müüjaid rohkem kui kliente. Kas võib oodata, et eelkõige välismaa rahadega vee peal hoitavad poed hakkavad järjepanu Eestist lahkuma, kuna omanikel pole enam võimalik kasumit teenida?

Meie kaubanduses on efektiivsust võimalik veel väga kõvasti tõsta. Nii toidu- kui ka tööstuskaubanduses. Meil on väga paljudele ruutmeetritele paigutatud väga vähe kaupa .

Igaüks, kes on vähegi Euroopas ringi liikunud, teab, et sageli pannakse rõhku poodidele, mis on kolm meetrit laiad ning kümme meetrit sügavad. Korpulentsem inimene peab end seal külg ees riiulite vahelt läbi pressima, sest kõik kohad on maksimaalselt kaupa täis laotud.

Võimalik, et välismaised ketid arvestavad sellega, et Eesti tööjõud on veel suhteliselt odav ja ilmselt siis annab inimesi leti taga pidada ning ruutmeetreid raisata, sest ka rendihinnad on meil üsna soodsad.

Eks siin paneb aeg asjad paika. Kui pinna ruutmeeter läheb kallimaks ja tööjõud samuti, siis hakatakse ka poe efektiivsust tähelepanelikumalt vaatama.

Loe hiljem
Jaga
Kommentaarid