Tallinna-Tartu liinil on Estonian Air muutunud taas bussifirmaks
1. aprillil tühistati järjekordselt Estonian Air’i hilisõhtune lend Tallinnast Tartusse, mis pidi väljuma kell 23.55. Tosinkond reisijat saadeti Tartusse bussiga - kella poole ühe asemel jõuti pealinnast Tartusse aga poole kolme paiku öösel.
Järgneva repliigi on kirjutanud Tartu Ülikooli ajakirjanduse ja kommunikatsiooni instituudi ajakirjanduse professor Halliki Harro-Loit:
Bussijuht vastas ükskõik millise küsimuse peale (sealhulgas ka küsimuse peale, millal umbes buss Tartusse jõuab): „Kaks peatust. Bussijaama ja lennuväli“.
Kell 0.35 Tartu lennuväljale jõudes oodanuks reisijaid lennuvälja teenindav buss (mis viib inimesed otse koduukseni) või vastutellitud auto. Kell 2:30 Tartu bussijaamas tuli hakata taksot otsima.
Ma saan aru, et Estonian Airi kahjumi vähendamiseks on tartlaste ja lõunaeestlaste bussiga vedamine äriliselt tasuv. Lennupilet maksab 37,60 eurot, bussipilet on umbes 10 eurot. Kummastav on aga see, et keset ööd ei paku lennufirma oma reisijatele kompensatsiooniks isegi seda, et inimesed enam-vähem linnaosadesse kohale viia. Ju see pisike lisakulutus kasvataks Estonian Airi kahjumit veelgi suuremaks.
Kui Tartusse lennujaam loodi ja lennujaama hakkas teenindama ka veel minibuss, mis koduuksest lennuväljale viis, tunduski, et elu Tartus on justkui liiga hea. Kui Tartusse lende vähemaks jäi, oli võimalus lühikest aega kasutada sellesama lennujaama bussi teenust, saamaks Tallinna lennuväljalt Tartusse ka siis, kui lend jääb hiljaks - buss tuli vastu just hilistele lendudele. Selle võimaluse võttis aga ära Maanteeamet, kelle arvates selline teenus pakub ebaõiglast konkurentsi liinibussidele. Jah, tõesti, viimase aasta jooksul on hakanud ka liinibussid (mitte kõigil nädalapäevadel) lennujamast läbi sõitma. Tingimusel, et lend ei hiline ja kohti jagub, võib isegi peale saada.
Võttes arvesse inimlikku kadedust, saan ma ju Estonian Airi ja Maanteeameti juhtidest ning otsustajatest aru: tartlastel ja lõunaeestlastel on tõesti võrreldes pealinlastega oluliselt parem elukvaliteet: pole linnapiiril silti „head teed“ (märk, et nüüd võib pilgu tänavaaukudelt üles tõsta), pole kurnavaid koolikatseid esimesse klassi astujatele - tartlased saavad Tallinna linnavalitsuse veidruste üle itsitada, mitte nende all kannatada. Kuid siiski – transpordi osas on meie kannatused täiesti võrreldavad tallinlaste omadega: eeskätt raudtee- ja bussijaama arvestuses. Väärtused on üheselt selged: tühja neist reisijatest.