12. aprillil sai Saaremaa edukaimaks ettevõtteks peetav AS Baltic Workboats naabruses tegutseva Nasva hotelli operaatorilt teate, et 20. aprillist peab laevatehas hakkama paarisaja meetri pikkuse juurdepääsutee kasutamise eest tasuma kuus 3000 eurot, mis koos käibemaksuga teeb 43 200 eurot aastas. Arve tuleb maksta ette ja arve mittetasumisel lubab hotelli operaator sulgeda juurdepääsutee laevatehase territooriumile, kirjutab Saarte Hääl.

AS-i Baltic Workboats nõukogu liikme Nalmond Meri sõnul üritavad Nasva hotelli omanik AS Nasva Jahtklubi ja hotelli operaator Nasva Hotell OÜ tee tõkestamisega survestada laevatehast ostma pooltühjalt seisnud hotellikompleksi turuhinnast tunduvalt kallimalt.

"See ongi see asja mõte," ütles Meri, kelle sõnul küsib omanik 300 000-500 000 eurot maksva kinnisvara eest 1 miljon eurot. Laevatehas saaks hotelli kasutada võõrtööliste majutamiseks ja töötajate olmeruumideks, kuid on valmis seda ostma turuhinna eest

Nalmond Meri sõnul said juurdepääsutee tõkestamiseni viinud vaidlused alguse 2010. aasta lõpus ja selle aja jooksul on vahetatud hulk kirju ja toimunud kohtumisi. Esmalt küsis AS Nasva Jahtklubi laevatehaselt tee kasutusõiguse tasu 700 eurot kuus, kuid laevatehas oli ligipääsutasuna nõus maksma vaid 1,72 eurot ehk maamaksuga võrdse summa, nagu see nähtub ka sarnaste vaidluste puhul riigikohtu pretsedentides. Lisaks on laevatehas juurdepääsutee kasutamise eest enda kanda võtnud tee talvise hooldamise, lubanud jahtklubil tasuta kasutada oma kaisid, andnud pikki aastaid hotellile joogivett jmt.

Seoses tee tõkestamisega pöördus Baltic Workboats esialgse õiguskaitse kohaldamise taotlusega Pärnu maakohtusse, kes oma 17. aprilli määrusega keelas hotelli omanikul ja rentnikul laevatehase juurdepääsu takistamise, sest see võib kaasa tuua tootmistegevuse lõpetamise.

Nalmond Meri sõnul on laevatehase tootmislogistika 12 aasta jooksul üles ehitatud, arvestades olemasolevat juurdepääsu, ja selle tõkestamine teeb laevade ehitamise võimatuks. Töö seiskumise korral saaks tehas igal tööpäeval koos leppetrahvide ja kahju hüvitamise nõuetega vähemalt 32 000 eurot kahju. Samuti peataks tehase seiskamine lõppfaasis oleva Ruhnu parvlaeva ja esimese Rootsi piirivalveameti poolt tellitud laeva ehitamise.

Kui olemasolev juurdepääsutee jääb edasise kohtuvaidluse tulemusel tõesti suletuks, siis on laevatehas valmis rajama merre juurdepääsutee, mille maksumus on ca 600 000 eurot.
Tuginedes riigikohtu pretsedentidele usub Nalmond Meri oma sõnul siiski, et kohus määrab tee kasutamiseks servituudi tasu. "Me oleme valmis tasuma sellist tasu, mida kohus määrab," kinnitas ta.

AS-i Nasva Jahisadam juhatuse liige Meelis Saarlaid rõhutas Saarte Häälega kõneledes, et Nasva jahtklubi hotell pole Baltic Workboatsi juurde viival teel liiklemist kuidagi takistanud. Puulati kohta, mis mainitud teel lebab, kinnitas Saarlaid, et see on vaid sõidukiiruse piiramiseks.

"See on n-ö lamav politseinik. Selle mõte on pidurdada kiirust, et liiklus sujuvam oleks, kuna seal sõideti tohutult kiiresti," selgitas ta. Tema andmeil neil mainitud latti tee pealt ära koristada ei tule. Praegu on asjad teeküsimuses Meelis Saarlaiu sõnul suuresti lahtised.

"Asi on õhus, seal tuleb leida lihtsalt kokkulepe, et mis tingimustel ja kuidas seda teed kasutada, sest tegemist on klubi eramaaga ja ses osas on asjad natukene segased," nentis ta. Saarlaid tõdes, et tema teemaga lähemalt kursis pole ning ei oska seega ka rohkem kommenteerida.

Baltic Workboats saatis 17. aprillil veeteede ametile ja AS-ile Nasva Jahtklubi kirja, milles palub viimasel viivitamatult lõpetada keelatud sadamateenuste osutamise.

Nasva jahtklubi kodulehe kohaselt peab ettevõte Nasva sadama läheduses külalissadamat, mis ei ole aga kantud sadamaregistrisse ega oma seadusega ette nähtud akvatooriumi.

Seni on Nasva külalissadam kasutanud laevade vastuvõtuks laevatehasele kuuluvat akvatooriumi, kuid nüüd kavatseb laevatehas selle kasutamise jahtklubile keelata. Keelu eiramise korral informeerib laevatehas veeteede ametit ja palub alustada jahtklubi suhtes kriminaalmenetlust.

Nalmond Meri sõnul on Nasva külalissadama töös nii palju puudujääke, et kui need ei anna just lausa kuriteo (keelatud majandustegevus) mõõtu välja, siis väärteoga on tegemist kindlasti.