Tänu nutitelefonide võidukäigule tõotab kujuneda mobiilimaksetest igapäevaelu lahutamatu osa – pangalink taskutelefonis tähendab mugavat tuvastamist ning maksmist, kaupmehele annab aga võimaluse viia kogu ostuprotsess mobiili, kirjutas Piletilevi juhataja ja Baltic Ticket Holdings äriarendusjuht Jaanus Beilmann.

Et kumbki osapool – ei kaupmees ega ostja – ei pea selle makselahenduse jaoks midagi täiendavalt seadistama, tehakse tuleviku osas juba julgeid prognoose.

Olles vahendajaks nii kaupmeestele kui klientidele, moodustab Piletilevi piletikäibest internetipoe osakaal täna täpselt poole, millest omakorda on pangalingi kaudu tehtud maksete osakaal 96%. Kuid kiireima kasvuga on hetkel just mobiilne kanal. Aastases võrdluses – mai 2011 versus mai 2012 – kasvas Piletilevi.ee külastuste maht mobiilsete vahendite kaudu mitte pelgalt protsentides, vaid 4 korda. Täna moodustab see küll napilt peale 5% meie külastustest, kuid olen kindel, et 2012. aasta lõpuks vaadatakse Piletilevi.ee-d mobiilsetest seadmetest juba osakaaluga 10-15%.

Mille arvelt tuleb kasv?

Mobiilsed vahendid kasvatavad suure tõenäosusega impulssostude osakaalu, sest kuuldud ja nähtud reklaami ajel saab tekkinud pileti- või muu ostusoovi lihtsalt realiseerida. Toome ka ise juba sel suvel välja oma mobiiliaplikatsiooni, pärast mida vahetub senine 50%-ne PDF-piletite osakaal ilmselt üsna kiiresti mobiilis asuvate piletite vastu.

Kui seniajani on olnud näiteks suvistel vabaõhu üritustel piletite väravas sularahas ostmine suhteliselt suure osakaaluga, siis koos m-vahendite ja ennekõike keskkondade arenguga vabanevad inimesed ka järjekordades seismisest. Vaadates telefonist, kas soovitud üritusele on veel pileteid müügis, omandatakse ilmselt need sealsamas vaid paari lisaliigutusega.

Suurte kaupmeeste jaoks tähendab mobiilne makse kindlasti võimalust mõõta ka oma suure silmapaistvuse praktilist väärtust. Iga reklaamitulp on potentsiaalne „kuum koht“, mis aitab viia huvitatud kliendi reaalse ostuni sealsamas, kohapeal – olgu selleks näiteks bussioote paviljonis särav ürituse valgusreklaam. Ehk suurematki lisaväärtust võiks see pakkuda aga väiksematele kaupmeestele, kelleni jõudmine on klientidel samuti senisest oluliselt lihtsam.

Lihtsus ja mugavus on ka põhjused, miks tasuks kaupmeestel kohandada oma e-poed ja muid mobiiliteenuseid väiksematele ekraanidele – see aitab elavdada nii m-kaubandust kui mobiilsete teenuste kasutamist laiemalt. Tugistruktuur on selleks loodud, edasine sõltub kaupmeeste poolsest aktiivsusest – m-pangalink avaneb mobiiltelefonis makset alustavale kliendile sõltumata sellest, kas kaupmehel on oma teenus mobiili jaoks kohandatud või mitte.

Kanalite arendamise kolm vaala - uued võimalused, mugavus ja turvalisus

Piletilevi kogemus e-kanalite kasutamisest lubab väita, et ettevõtja jaoks võimaldab see vähendada ka jooksvaid kulusid. Samas tähendavad e-kanalid pidevat arendustööd, serverite võimsuse hoidmist ja nende haldamist. Olukorras, kus muud kulud pidevalt kasvavad, võimaldab äri liikumine e-kanalitesse kulusid paremini kontrolli all hoida.

Ehkki vajalikud arendused võimaldavad suuremat säästu pigem ostjale kui müüjale, lubavad e-kanalid tarbekaupade ja elektroonikamüüjatele seoses füüsilise müügipinna ja müüjate vajaduse vähenemisega oluliselt suuremat säästu.

Pingutamine e-poe toodete disaini, kasutusmugavuse ning turvalisuse nimel kindlasti jätkub – küll on asendunud investeeringud printeritesse ja edasimüüjate koolitusse nüüd tarkvara kasutajaliidese disainiga.