Piima hinna taga peitub tihe konkurents
Praegu maksab kõige tavalisem kilepiim kauplustes keskmiselt 55-70 senti ning kaupluseketid hoiavad jätkuvalt kiivalt silma peal, et võimalikult odava piimaga ostjaid oma boksi meelitada.
Kuivõrd jätkusuutlik on aga piima hinna n.ö madalal tasemel hoidmine piimatöötlejatele, arvestades, et neil ei ole sellist jõudu hinda ise dikteerida, nagu näiteks kanamunade tootjatel?
Maag Piimatööstuse juht Valdis Noppel peab praegust hinnataset siiski mõistlikuks ning tema hinnangul annab ahelas tootja-töötleja-kaupleja end täiesti ära majandada.
"Ma arvan, et ei ole mõistlik, kui keegi peale maksaks. Mõistlik on, et see ahel suudaks ennast ära majandada ja ma olen enam kui kindel, et ahel suudab ennast ära majandada," sõnas Noppel Delfile piima hinda kommenteerides. "Peaasi, et ahela siseselt oleks tulubaas võimalikult õiglaselt jaotunud. Absoluutset õigust, nagu me teame, seda ei ole kunagi."
Noppeli sõnul on õiglane hind see, kui kogu sektori kõik osapooled saavad oma töö eest kasumit. "Mitte just ülikasumit, vaid et keegi ei ole pidanud kusagil peale maksma, mida on kindlasti väga palju piimaäris olnud ja see on ilmselgelt negatiivne," ütles Noppel.
"Piimasektoris nii tihe konkurents, et siin seda olukorda ei teki, kus keegi määraks ise kõrgema hinna. Hind pannakse korduvate pakkumiste ja pakkumisel läbikukkumise teel omavahel paika," rääkis Noppel.
Tööstuse eripäraks on Noppeli sõnul konkurents kahel suunal - konkureerida tuleb nii toorpiima ostmisel kui ka toodete müügil ja see eristab piimasektorit päris palju üldisest ärimudelist.
Piima hinna edasine trend on Noppeli sõnul sõltuvuses maailmaturu hindadest. "Kõik hakkab peale vilja hinnast jne, jne. Kütus, vili, kõik see dikteerib lõppkokkuvõttes piima hinna," selgitas ta.