Korduma kippuvad küsimused: Mida teha, kui validaator ühiskaardile ei reageeri?
21. septembril Tallinnas ja Harjumaal kehtima hakanud uus piletisüsteem ning e-piletid on ühistranspordi kasutajates tekitanud mitmeid küsimusi. Ühendatud Piletid AS-i tegevjuht Kristjan Konks vastab ettevõttele seni kõige enam esitatud küsimustele.
Kas ja millal muutub ühispileti ostmine kohustuslikuks?
Alates 21. septembrist on ühistranspordi kasutajal võimalik lisaks ID-piletile või paberpiletile kasutada ühiskaardil olevaid e-pileteid. Eelmüügi talongid kaovad müügilt Harjumaal alates oktoobrist ja Tallinnas alates jaanuarist. Ette ostetud talonge võib kasutada 2012. aasta lõpuni ning ID-pileteid Tallinnas vähemalt 31. märtsini 2013. Nii Tallinnas kui Harjumaal jääb alles võimalus osta üksikpilet bussijuhi käest.
Ühiskaart on kasulik isikustada, et saada sõidusoodustusi.
Vastavalt Tallinna linnavalitsuse otsusele saavad tallinlased 2013. aasta jaanuarist sõita ühistranspordis tasuta, kuid selleks on vaja isikustatud ühiskaarti.
Kuidas osta ühiskaardile piletit?
Müügipunktist ühiskaardile pileti ostmiseks või raha pealelaadimiseks tuleb müüjale esitada ühiskaart või öelda ühiskaardi number. Seejärel tuleb nimetada toode, mida soovitakse osta – nt 30 päeva pilet vms.
Ühiskaardi piletite süsteem on sarnane ID-kaardiga kasutatavale süsteemile, kuid isikukoodi asemel tuleb öelda ühiskaardi number.
Internetist ühiskaardile pileti ostmine käib samamoodi kui seni ID-pileti ostmine aadressilt www.pilet.ee.
Mis saab, kui inimene kaotab ühiskaardi?
Kui ühiskaart on isikustatud, siis saab kaardi kaotuse korral seal olevad piletid või raha kanda uuele kaardile.
Isikustamata ühiskaardi kaotamisel ei saa kaardi omanik seniseid pileteid ja raha uuele kaardile kanda ega ka kaarti sulgeda. Seega on ühistranspordi kasutajal mõistlik oma kaart isikustada.
Miks peavad inimesed ühiskaarti kasutama hakkama?
Ühiskaart võimaldab osta soodsamaid sõidupileteid. Isikustamata ühiskaarti saavad kasutada ka teised pereliikmed, isikustatud kaarti ainult kaardi omanik.
Ühiskaarti ning e-piletit on praegu esmalt mõistlik kasutama hakata neil, kes seni on harjunud sõitma üksikpiletite või paberist tunnipiletitega. Kui sõitja teeb Tallinnas mitmeid üksikuid sõidukordi päevas, siis enam kui ühe päevapileti väärtuses tema ühiskaardilt raha ei võeta. Pikema perioodi kaart on soodsam endiselt ise ette osta.
Kui inimene on ühiskaardi valideerinud, aga juhtub kaardiga hiljem validaatorile liiga lähedal seisma, kas validaator siis äkki uut piletit maha ei arvesta?
Ei, mitmel järjestikusel korral kaarti validaatori ees viibutades ei võeta ühiskaardilt topeltpileti väärtuses raha vaid kuvatakse ainult piletiinfot. Lisapileti soetamiseks on tarvis valida validaatori ekraanilt täiendavate piletite arv ning need eraldi valideerida.
Mis saab siis, kui tunnipileti aeg saab otsa siis, kui inimene veel sõidab ühistranspordis?
Kui tunnipileti aeg saab otsa selles sõidukis valideetitud sõidu jooksul, siis võib kasutaja Tallinna ühistranspordis enda sõidu olemasoleva piletiga lõpetada aga Harjumaal peab sõitjal olema kehtiv sõiduõigus terve sõidu jooksul.
Kas ühiskaardile laetud raha saab ka tagasi laadida?
Kaardile kantud rahal ei ole kasutamiseks ajalist piirangut ning see võimaldab piletikaarti ja seal olevat piletiraha kasutada ka kuu või aasta pärast. Kui inimene soovib kaarti tagastada ja kaardile laetud raha tagasi saada, siis seda on võimalik teha Tallinna linnavalitsuse teeninduspunktis.
Kui kaua ühiskaart kehtib ja kas teda tuleb mingi aja pärast uuendada?
Ühiskaardil ei ole kehtivusaja limiiti.
Missugused piletid jäävad järgmisel aastal mittetallinlastele kehtima ja kuidas neid kasutada saab?
2013. aastast on mittetallinlasel võimalik osta ühiskaart ning kanda sinna piletiostuks raha või sobiv piletitoode. Paralleelselt jääb kasutusele ka ID-pilet, mis kehtib vähemalt 2013. aasta märtsi lõpuni. Endiselt on võimalik osta ka üksikpiletit bussijuhi käest.
Kas isikustatud ühiskaardi puhul on validaatoritest kogutavate andmete puhul võimalik vaadata, kuhu, millal ja milliste bussidega ma sõitsin?
Ühistranspordi kasutajal on võimalik enda sõidupiletite andmeid jälgida privaatselt kontolt aadressil www.pilet.ee. Andmed kuvatakse sarnaselt pangakonto väljavõttele.
Kuidas hakatakse üldse validaatoritest tulevaid andmeid kasutama?
Validaatoritest tulevad andmed annavad üldise ülevaate, mis kell ja päev ning kuidas on sõiduliinid koormatud – see võimaldab reguleerida sõidugraafikuid ning teha vajadusel muudatusi.
Täiendavad küsimused Tallinna kohta
Mida teha, kui validaator üldse ühiskaardile ei reageeri?
Esiteks tuleb kontrollida ühissõiduki teisi validaatoreid, kas nendes on võimalik pilet valideerida. Kui ühissõidukis mitte ükski validaator ei reageeri, siis tuleb sõitjal veast informeerida helistades tasuta infotelefonil 611 8000.
Mida peab tegema inimene, kui validaator ütleb, et sõiduõigust ei ole, st raha on otsas või kuukaart otsas ja sularaha näiteks kaasas ei ole?
Kuni kehtib ID-pilet, on inimesel võimalik endale sõiduks soetada pilet mobiiltelefoniga. Samuti saab mobiiltelefoniga laadida kaardile raha ja osta siis kaardile laetud raha eest pilet. Alati säilib võimalus osta ühe sõidu pilet bussijuhi käest.
Järgmisest aastast on tallinlasele ühistransport tasuta. Kui aga siis jääb pilet valideerimata, kas siis tehakse trahv piletita sõidu eest?
Tasuta sõiduõiguse annab 2013. aastal tallinlasele isikustatud ühiskaart, mis tuleb ühistransporti sisenedes validaatoris aktiveerida. Kui ühiskaardil olevat tasuta sõidu õigust ei aktiveerita, siis on õigus sõitjat trahvida.