Riigile kuuluva lennufirma Estonian Air nõukogu esimees Erkki Raasuke ütles reedel Kuku raadio saates Nädala tegija, et lennufirma kollektiivlepingu puhul oli tegemist kõige kaugemale ulatuva ja kõige piiravamate tingimustega lepinguga ning on üllatav, et Eesti tingimustes selline leping üldse eksisteeris.

Raasuke selgitas, et väga üldiselt öeldes on Estonian Airi töötajaskond olnud hästi pikaajaline ja paljud ettevõtte töötajad ongi ainult seal töötanud. "Midagi on seal läinud viltu," ütles ta. "Ettevõte on ilmselgetes raskustes, täiesti düsfunktsionaalne suurtes ja olulistes plokkides."

Praegu on Raasukese sõnul tarvis järske samme muutusteks, et saada tagasi õige suuna peale.

Estonian Airi juhtkond eesotsas endise presidendi Tero Taskilaga ütles liinilendurite ja pardapersonali ametiühingule tänavu 9. augustil kollektiivlepingu üles.

Euroopa lennunduses on tavaks sõlmida ja täita kollektiivlepinguid, mis tagavad lenduritele, kel taevasse sööstes, seal lennates ja maa peale naastes on meelerahu eriti tähtis, kindluse homse päeva ees.

Kuni 9. augustini kehtinud kollektiivlepingus nähti töötajatele ette 38päevast puhkust, koondamise otsuse korral 4kuulist etteteatamisaega ja 4kuulist keskmise palga välja maksmist ja 90 lennutundi 28 päeva jooksul kuus (lennutund tähendab aega mootorite käivitamisest mootorite väljasuretamiseni – toim.), siis uue kollektiivlepingu projekti kohaselt jääksid lendurid ja pardapersonal sellest ilma.

Iseenesest on töötajad nõus kõigist nimetatud punktidest loobuma. Nad on nõus lühema puhkusega, koondamise korral lühema etteteatamisaja ja sel juhul väljamakstava tasuga, aga ühest, töötajate jaoks kõige põhimõttelisemast punktist, lahti öelda ei taheta.

Nimelt kehtib siiani Estonian Airis vanemusjärjestuse (nn seniority list). Selline kokkulepe säästab alati kõige kogenenumaid ja staažikamaid lendureid ja pardapersonali liikmeid. Lennunduses on aga kogemused elulise tähtsusega.

Peale selle käsitles kehtivuse kaotanud kollektiivleping ka muude teemade seas ka lendurite palkade, elukindlustuse, rõivastuse, toitlustamise ja puhkuse regulatsiooni. Samuti ettevõtte võimalusi palgata rendilendureid ja koondada töötajaid.

Loe SIIT Eesti Liinilendurite Assotsiatsiooni eesotsas Rauno Menningu ja Estonian Airi tollase presidendi Andrus Aljase vahel sõlmitud kollektiivlepingut.