"Võrreldes 2011. aasta novembriga suurenes viie juhtiva lehe reklaamimaht 77 külge ehk üheksa protsenti, moodustades 937 külge," ütles Leito BNS-ile.

Lehtede reklaamikäive jäi eelmise aasta tasemele, moodustades 1,4 miljonit eurot. "Kuid kui võtta arvesse, et Ekspress ilmus selles novembris viis korda ja eelmisel aastal neli korda, siis tegelik käibe vähenemine oli ühe, kahe protsendi juures," märkis analüütik.

Käive ja mahu suur erinevus tulenes Leito sõnul allahindlustest, mis olid novembris suhteliselt suured, eriti Postimehes ja Eesti Ekspressis.

Lehtede veebireklaami käive suurenes neli protsenti ja veebireklaamifirmade käive vähenes kolm protsenti. "Märgiline on see, et ka veebis pole reklaamikäibe tõusu, lehtedel küll natuke oli, aga veebifirmadel oli langus, näiteks Delfis ja Netis oli oluline tagasiminek," rääkis Leito.

"Ebakindlus turul jätkub," ütles analüütik. Ta lisas, et suuremad Eesti firmad kulutavad reklaamile suhteliselt rohkem kui välisfirmad, kus turunduskulud on külmutatud või vähendatud ning kuuldavasti jätkub sama tendents ka järgmisel aastal.

"Minu jaoks on hästi oluline, et Euroopa ja Ameerika, kõik on külmutanud, aga Eestis läheb suhteliselt paremini," ütles ta. "Küsimus on nüüd rahalises suuruses, et kas Eesti firmad suudavad katta välisfirmade paigalseisu."

Segmenditi on Leito sõnul heaks uudiseks sisustusreklaami elavnemine, mis kasvas mullusega võrreldes 50 protsenti. Samas suurusjärgus kasvas ka tervisereklaam. Autoreklaam kasvas samuti mõne protsendi võrra.

"Täiesti vajus ära reisi- ja telekommunikatsioonireklaam ja ka ehitusvaldkonnas valitses langustrend," ütles Leito, lisades, et pärast suve pole ka personaliotsing "jalgu alla saanud."

Leito märkis, et turu liider on endiselt vankumatult Postimees. "Huvitav on see, et reklaamimaht suurenes kõigis lehtedes, turg oli üsna ühtlane," sõnas ta.

Kuid käibes olid Leito sõnul juba märgatavad erinevused. Postimehe reklaamikäive langes tänavu novembris mullusega võrreldes ühe protsendi võrra ja oli 590 000 eurot, Äripäeva reklaamikäive langes viie protsendi võrra 270 000 euroni.

Eesti Ekspressi käive kasvas küll mullusega võrreldes viis protsenti 220 000 euroni, kuid siinkohal rõhutas Leito, et üks ajalehenumber oli lihtsalt rohkem, kui viia Ekspressi käive neljale numbrile, siis langes ka selle käive. Õhtulehe käive langes aastaga ühe protsendi võrra ja oli 178 000 eurot ning Eesti Päevalehe käive oli 135 000 eurot, mis on neli protsenti vähem kui aasta varem.

11 kuu reklaamimaht vähenes mulluse sama perioodiga võrreldes 127 külge ehk 1,5 protsenti, moodustades 8466 külge. Reklaamikäive suurenes 234 000 euro võrra ehk kaks protsenti, moodustades 13 miljonit eurot. "Vaatamata viimaste kuude kehvadele tulemustele on ajalehtede 11 kuu reklaamikäive mullusega võrreldes paariprotsendises plussis, seda tänu esimese poolaasta paremale reklaamimüügile," selgitas Leito.

11 kuu reklaamikäive oli positiivne Äripäevas ja Postimehes ning Eesti Päevalehes, Õhtulehes ja Ekspressis toimus käibe vähenemine. Postimehe reklaamikäive kasvas mullusega võrreldes neli protsenti ja oli 5,7 miljonit eurot, Äripäeva käive kasvas 10 protsenti ja oli 2,4 miljonit eurot, Eesti Ekspressi käive jäi samale tasemele ja oli 1,9 miljonit eurot, Õhtulehele käive langes kolm protsenti 1,8 miljoni euroni ja Eesti Päevalehe oma üheksa protsenti 1,4 miljoni euroni.

"11 kuu parim trend on selgelt Äripäevas, kus käive kümnendiku võrra kasvas," ütles Leito.

Meediaanalüütik prognoosis, et detsembris vaevalt midagi eriti muutub, ilmselt ei tule suurt plussi ega miinust, vaid aasta lõppeb mullusega samal tasemel. "Just nagu läheb hästi Eesti majandusel, aga reklaamiturul seda küll öelda ei saa," lisas ta.

Tulevaks aastaks prognoosis Leito, et olukord paraneb ka reklaamiturul. "Mina olen välja andnud prognoosi pluss kolm kuni pluss viis protsenti järgmine aasta," ütles ta. Samas ütles analüütik, et üks meediaagentuur saatis talle just prognoosi arvudega null ja miinus üks. "Siin on nagu ilmaga, arvamused on erinevad," lisas ta.

Oma igakuises reklaamituru uuringus võtab Leito arvesse viies üleriigilises lehes ehk Postimehes, Eesti Päevalehes, Õhtulehes, Äripäevas ja Eesti Ekspressis ilmunud reklaami mahu, korrutades selle võimalikke bartertehinguid arvestamata keskmise reklaamimüügi hinnaga. Postimehe andmed on ilma venekeelse leheta.

Kuidas see lugu Sind end tundma pani?

Rõõmsana
Üllatunult
Targemana
Ükskõiksena
Kurvana
Vihasena