"Eriti just sel aastal neid juhtumeid on palju," ütles Hololei BNS-ile. Kuigi riigiabi andmise lubamise puhul sõltub kõik ikkagi konkreetsest juhtumist, on lähtekoht kõigi juhtumite puhul ühesugune.

"Riik kui omanik peab käituma, nagu käituks samas olukorras erainvestor. See on niinimetatud turuinvestori printsiip – see peab olema alati tagatud," selgitas Hololei. "Kui riik toetab lennufirmat mõttega sealt mitte kunagi raha kätte saada, et elujõuetut ettevõtet elus hoida, siis tekib muidugi küsimus, kuidas see läheb kokku nende reeglitega."

Hololei märkis, et praegu on lennunduses sellel teemal üldse väga mitu juhtumit lahti, näiteks Airbalticu ja Adrian Airlinesi uurimine seoses võimaliku illegaalse riigiabiga.

"Poola lennufirma LOT uurimine lõpetati hiljuti ja tunnistati see kooskõlas olevaks, Malévi puhul tõdeti, et tegemist oli illegaalse riigiabiga," lisas Hololei. Ungari rahvuslik lennukompanii Malév lõpetas lendamise tänavu veebruari algul ja ettevõtte pankrot kuulutati välja veebruari keskel.

"Euroopa lennunduses ja lennunduses üldse ei ole praegu üldsegi mitte lihtne aasta, eriti mis puudutab väiksemaid ja perifeersemaid lennuettevõtteid," märkis Hololei. "Nii et selles mõttes see on igapäevane olukord."

Kommenteerides riigiabi andmise võimalust Estonian Airile, ütles Hololei, et kui riik käitub erainvestoriga sarnaselt, siis see võimalus on olemas. "Selliseid juhtumid on kaetud äärmiselt suure konfidentsiaalsusega, sest ühel või teisel otsusel on tihtipeale väga suur mõju sellele, mis turul toimub," ütles Hololei.

Sellise kaasuse menetlemine võib Hololei sõnul võtta kuid. "Selliseid asju ei ole võimalik teha kiiresti, mis on riigiabi temaatika juures tavaline," rääkis ta.

"Euroopas on lennundusvaldkond kõige enam konkurentsile avatud valdkond ja on oluline, et seal kehtestatud reegleid ka reaalselt täidetakse," rääkis Hololei. "Kui mõni riik kuskil pumpaks ettevõttesse palju raha sisse, siis see tekitaks väga pineval turul väga palju segadust ja loomulikult tähendaks seda, et ettevõtted ei konkureeriks samadel alustel."

Tervikuna on Euroopa Liit (EL) Hololei sõnul muidugi huvitatud sellest, et oleks tagatud ühendatavus kogu EL-i ulatuses, aga kuna lennunduse puhul on tegemist suure konkurentsiga valdkonnaga, siis seda ei saa võtta eeldusena.

Kommenteerides Estonian Airi juhi Jan Palméri väidet, et välisinvestorite kaasamist lennufirmasse ta ei kaalu, kuna välisinvestorid ei oleks sellest lihtsalt huvitatud, märkis Hololei, et praegu on Euroopa lennunduses välisinvestori leidmine üldse väga raske.

"Täpselt samade mõtetega on ju ka Airbaltic vaadanud omale strateegilist investorit," ütles Hololei, lisades et just väiksematesse ja regionaalsematesse lennufirmadesse ei kiputa praegu investeerima.

"Samas teatud protsessid toimuvad – mingitele lennuettevõtetele on võimalik leida investoreid, mingitele on seda raskem teha," ütles ta. "Lennunduses on, nagu alati on öeldud, madalad marginaalid ja väga kõrge profiil."

Hololei rääkis, et kuigi ühelt poolt on turu avatuse osas Euroopa lennundus väga liberaalne, siis omandi ja kontrolli küsimustes on jällegi piirangud. "Euroopas registreeritud lennuettevõttel saab olla mitte-eurooplasest omanik ainult 49 protsendi ulatuses, mis ei võimalda ettevõtte üle kontrolli saada ja mis siis loomulikult vähendab ka Euroopa-välise kapitali huvi investeerida Euroopa lennuettevõtetesse."

Ta lisas, et kui täna oleks 51 protsenti võimalik omandada kellelgi muul, siis kolmandatest riikidest pärit kapital oleks kindlasti hoopis rohkem Euroopa lennuettevõtetest huvitatud.

"Meie jaoks on see praegu oluline teema, ja üleüldse globaalse lennunduse korrastamisel, suurendada seda osa ja avada see kapitali sissevoog," ütles Hololei, lisades, et tegemist on kindlasti väga pikaaajaliste läbirääkimistega.

Estonian Air võib Hololei hinnangul tulevikus ka kasumisse jõuda. "Nagu iga asja puhul, peavad olema ootused paigas. See tähendab seda, et kulud tuleb hoida madalana ja tuleb väga oluliselt optimeerida kõiki oma tegevusi. See on juba ettevõtte juhtkonna temaatika, kuidas seda teha," rääkis ta.