Võla pärast vaidlev naine jäi prügiveo teenusest hoopis ilma
Naine keeldub alates kevadest Eesti Keskkonnateenustele (endine Veolia) maksmast teenuse taasalustamise tasu, kuid kuna ettevõte peab seda võlaks, on naine krooniliselt võlgu ning ettevõte prügi enam alates novembrist ära ei vii.
"Kui minu igakuine prügiveo tasu on kusagil kaks eurot, siis see peen teenus maksab ligi 30 eurot, mis on ligi 1,5 aasta prügiveotasu! Mina ei ole selles nendega kunagi kokku leppinud," sõnas Viive Delfile, viidates asjaolule, et tänu kohustuslikule jäätmeveokorraldusele on ta sunnitud leppima prügiettevõttega, kes on talle piirkonna järgi määratud.
Teenuse taasalustamise tasu tekib tavaliselt juhul, kui klient on jätnud arved pikka aega tasumata ning teenuse osutamine on peatatud. Arve tasumise järel hakatakse prügiteenust taas osutama ning kliendile väljastataksegi teenuse taasalustamise tasu.
Nõue jõudis inkassofirmasse
Praeguseks on teenuse taasalustamise tasu nõue üle antud inkassofirmale Julius Inkasso. Kui nüüd vaidlusalune võlg ära õiendada ning prügifirma peaks hakkama prügi uuesti ära vedama, siis teenus aktiveerub ning taaskord saab ettevõte arvele lisada mõnikümmend eurot.
Naist ajab pelgalt mõte, et ta peab veel korra kõnealust teenuse alustamise tasu maksma, aga vihale. Seda enam, et kogu prügi äraviimise protsess on üsna tülikas. Vanalinnas on tema sõnul väga raske prügikotti ööseks ukse kõrvale välja jätta, ilma et viimane kasside ja lindude poolt lahti kisutaks. Kui tahta prügi ööseks koridori jätta ning välisukse võti prügifirmale usaldada, küsib firma võtme administreerimise tasu, mis on aga taas piisavalt kõrge.
"Viin oma prügi juba ammu mujale ja vaidlen. Väga hea oleks, kui need sunnitud ebanormaalses proportsioonis lisateenused tõesti lõpeks," rääkis naine.
Eesti Keskkonnateenuste juhi Argo Luude sõnul sisaldab teenuse taasalustamise tasu kulusid, mida ettevõte teeb seoses võlgade administreerimisega, meeldetuletamisega, andmebaaside haldamisega, muudatuste tegemisega teekonnalehtedel jne. "Näiliselt väikse asja taga on tegelikult päris palju inimtööjõu tunde," selgitas ta.
Võlg on võlg
Vedu suletakse Luude sõnul juhul, kui klient on olnud võlgu pikka aega, tavaliselt siis, kui arve maksetähtajast on möödas mitmeid nädalaid, talle on saadetud mitmeid meeldetuletusi ja on selge, et tegu pole mitte tavalise unustamisega, vaid tahtliku viivitusega.
"Meie IT-süsteemid on automatiseeritud ja seetõttu on paljud sellised operatsioonid nagu vedude sulgemine, avamine, võlateated ja nii edasi genereeritakse süsteemi poolt," rääkis ta.
"On olnud juhuseid, kus meie süsteemi vigade tõttu on võlglaste nimekirja sattunud kliendid, kes on tegelikult oma arved ilusasti õigeaegselt tasunud. Vabandame kõigi selliste klientide ees ja palume alati meiega kontakteeruda, kui on tunne, et teenuse või arvega ei ole asjad korras."
Paljud sellised mured saaksid Luude sõnul lahenduse, kui riigikogu võtaks vastu jäätmekäitlejate liidu poolt tehtud seadusemuudatuse, mis lubaks kliendil valida endale sobivaim teenusepakkuja.
"Sel juhul oleks kliendil võimalus sõlmida leping ettevõttega, kelle jäätmeveotingimused on temale sobivaimad. Täna see kahjuks nii ei ole," nentis ta.
Eesti Keskkonnateenuste soovitused prügiveoteenuse taasalustamise tasu vältimiseks
a) Tasuge oma arved arvel näidatud maksetähtajaks arvel toodud arveldusarvele, täites maksekorralduse kõik lahtrid korrektselt.
b) Kui on hirm, et maksed võivad jääda õigel ajal tegemata, siis on võimalik sõlmida pangaga otsekorraldusleping ning sel juhul saadame me lisaks kliendile ka arve pangale ning pank võtab kliendikontolt vajaliku summa õigeaegselt maha. Tuleb ainult jälgida, et otsekorralduslepingutes sõlmitud limiit kataks ära jäätmeveoteenuse eest küsitava summa.
c) Kui pangaga on asjaajamine keeruline, siis võib teha meile ettemaksu ja sel juhul me arveldame ise pidevalt ettemaksu ulatuses. Selle valiku puhul tuleb olla hoolas ja jälgida arvel, et kui palju ettemaksujääki veel alles on ja teha vajadusel uus ettemaks. Kui leping lõppeb ja meil on jäänud järgi ettemaksujääk, siis see tagastatakse kliendile.
d) Kui on juhtunud, et arve on jäänud õigeks ajaks tasumata, siis tuleks seda teha esimesel võimalusel ja informeerida meid, et makse on tehtud. Kui tegemist on lühiajalise viivitusega, siis vedu ei suleta ja taasalustamise eest raha ei küsita.
e) Kui klient ei ole enda arvates saanud arvet ajal, kui ta selle tavaliselt oleks pidanud saama (kusagil 10. kuupäevaks), siis tuleks võtta koheselt meiega ühendust ja anda teada, et pole saadud arvet, sel juhul väljastatakse kordusarve. Ühtlasi tuleks meile koheselt teada anda kontaktandmete (email, postiaadress jne) muutumisest, sel juhul saame operatiivselt viia muudatused sisse oma andmebaasides.