Elektrilevi on aastaid panustanud pingekvaliteedi probleemide lahendamisse. Aastatel 2008-2012 oleme saanud pingekvaliteeti parandada aastas keskmiselt ligi 1000 majapidamisel ja sellesse oleme investeerinud igal aastal 11-12 miljonit eurot. Kokku on 4 aastaga pingekvaliteedi probleem lahendatud 4860 kliendil.

Aastal 2008 saatsime majapidamistesse, kus meie hinnangul võis olla pingega probleeme (ligi 15 000), küsitluse, kas kliendid tunnetavad pingekvaliteedis häireid. Küsitlusele vastas ligi 10 000 klienti, kellest enam kui 7000 majapidamisel tuvastasime pingeprobleemi. Neist omakorda enamikul oleme liinid tänaseks korda teinud ja olukorra lahendanud. Juhime tähelepanu, et hüpoteetiline number ehk 15 000 probleemset kohta põhines üksnes hinnangul, kuna pingekvaliteedi tegelik olukord sõltub konkreetsest tarbimiskohast. Ainuüksi liini või alajaama parameetrite järgi ei saa me järeldada, kas konkreetses majapidamises pingeprobleem väljendub. Pingekvaliteet sõltub muuhulgas majapidamise enda elektritarbimisest, naabrite tarbimisest, maja kaugusest alajaamast ning see ei väljendu ka kõikidele sama liini toitel olevatele majapidamistele sarnaselt. Seetõttu on protsess korraldatud selliselt, et kui klient tunnetab häireid pingekvaliteedis, pöördub ta meie poole, vaatame olukorra üle ja tasu vähendamine toimub normidele mittevastava pinge tuvastamise korral konkreetses tarbimiskohas.

Suurema kliendiarvuga ja aastaringselt elutegevuseks kasutatavad pingeprobleemidega liinid oleme suures osas korda saanud, nüüdseks on jäänud valdavalt hõredalt asustatud liinid, kus liini kordategemise kulu ühe majapidamise kohta on väga kallis. Näiteks täna teadaolevalt pingeprobleemsete objektide (ligi 4500) kordategemine läheks maksma ligi 100 miljonit eurot.

Võrdluseks: sama palju raha elektrikatkestuste vähendamiseks võrgu töökindlusesse investeerides saame parandada elektrivarustuse kvaliteeti ligi 60 000 kliendil. Võrgutasust laekuvaid vahendeid peame kasutama kõikide klientide parimat kogukasu arvestades ja koos 3-aastase regulatsiooniperioodi võrgutasude kooskõlastamise protsessiga esitame Konkurentsiametile ka investeeringute kava.

Pingeprobleemidega on seotud ka asjaolu, et Elektrilevile antakse endiselt üle iga aasta märkimisväärses mahus endisi suvilakooperatiivide või aiandusühistute elektrivõrkusid. Enamasti ei ole selliste võrkude seisukord kiita ning esineb ka pingeprobleeme. Ka nende klientide osas hakkame otsima koos võrgu ülevõtmisega lahendusi ning need protsessid nõuavad paratamatult aega ja raha.

Kõik pingekvaliteedi probleemidega seotud pöördumised registreerime ja arvestame tuvastatud probleeme elektrivõrgu investeerimisobjektide valikul. Anname kliendile ka tagasisidet, kas ja millal orienteeruvalt tema maja varustavat elektrivõrku on võimalik uuendada. Tuleb arvestada, et Konkurentsiametiga kooskõlastame võrgutasud ja investeeringumahud kolme aasta kaupa, seega ei ole meil ka pikemalt võimalik lubadusi anda.

Soodustuse andmist ei reguleeri seadus ega Konkurentsiameti metoodika, kuid oleme võrgulepingu tüüptingimustega klientidele lubanud, et nõuetele mittevastava pinge korral vähendame 50 protsendi võrra võrgutasusid. Tegelikkuses vähendame tasusid 80 protsenti, kuna mõistame, et ebakvaliteetne pinge võib elutegevust oluliselt häirida ja klient ei saa nõuetekohasele kvaliteedile vastavat teenust. Info, kuidas pingekvaliteedi probleemide korral käituda, on üleval Elektrilevi kodulehel ja mõistagi juhendame klienti tema pöördumisel meie poole.

Mööname, et soodustuse märkimisel meie andmebaasides on tekkinud ka infoliikumisest ja andmebaaside vahetusest vigu, kuid kindlasti ei ole need valdavad ega tingitud tahtlikust käitumisest. Oleme oma sisemised protsessid ka tänaseks üle vaadanud, et eksimusi vältida. Kõikidel klientidel, kel oleme pingeprobleemi tuvastanud, on õigus soodustusele. Kui selle rakendamisel on tekkinud mingisuguseid eksimusi, lahendame need esimesel võimalusel.