Osal ameti tuvastatud juhtudel oli poodides müügil üksikuid „kõlblik kuni“ kuupäeva ületanud kaupu, mis olid kauplusetöötaja tegemata töö tõttu muu kauba hulka jäänud.

Peamised rikkumised olid siiski ameti sõnul tahtlikud, kus „kõlblik kuni“ kuupäeva ületanud kaup oli teistest eraldatud ja alla hinnatud. Milliste kauplustega täpselt tegu, ei soostunud amet veel avaldama.

Delfi Majandus uuris mõnelt Eesti suuremalt ketipoelt, kuidas suhtuvad nemad taolisesse müügipoliitikasse.

Prisma esindaja Kadri Lainase sõnul ei müü näiteks Prisma "kõlblik kuni" ega "parim enne" ületanud kaupu üldse, kuna leiavad, et sellised tooted ei ole sobivad Prisma klientidele.

„Küll aga müüme tavapärasest soodsamalt neid tooteid, mille realiseerimistähtaeg hakkab lähenema. Otsus selle kohta, kas ja millal soodustusega kleeps tootele panna, teeb tooterühmajuht kaupluses jooksvalt,“ selgitas Lainas.

Nendel toodetel, mille säilivuskuupäev hakkab lähenema ja mis on saanud soodustuskleepsu, on Lainase sõnul ostjaid alati.

„Üldiselt müüme alati maha kõik vastava märgistusega tooted. On inimesi, kes antud allahindluseid teadlikumalt otsivad. Näiteks on sageli Prismade uste taga hommikul järjekorrad inimestest, kes poe avanedes kohe toiduriiulite vahele allahindluskleepsuga tooteid ostma suunduvad,“ ütles Lainas.

Kui tootele on pandud allhindluse kleeps, müüakse toode läbi Lainase sõnul üsna kiiresti. „Viimase kuupäevaga toode on ju veel täiesti söömiskõlbulik ja kui toode läheb tarbimisse samal päeval, siis miks ei peaks kliendid seda tavapärasest soodsamalt ostetama?“

Ka Selveri esindaja Annika Vilu sõnul lähtuvad nad pigem sellest, et ei müü säilivustähtaja ületanud tooteid, see kehtib ka "parim enne" märgistusega kauba kohta.

„Enamasti teeme päev enne realiseerimistähtaega toodetele 30 kuni 50 protsenti soodsama hinna ning reeglina ostetakse need ära väga kiiresti. Palju sõltub muidugi tootest endast, hinnast ning ka kaupluse asukohast, aga üldiselt meil toidukaupa palju utiliseerida ei tule, sest viimasel realiseerimiskuupäeval ostetakse need soodushinnaga ära,“ selgitas Vilu.

Rimi esindaja Katrin Batsi sõnul on selge, et "kõlblik kuni" märgistusega kiirestiriknevat toidukraami kauplustes müüa ega tarbida ei tohi. „Seda ka proovime hoolega jälgida kauba väljapanekul, et aegunud tooteid riiulile ei jääks,“ sõnas Bats.

Rimi kauplused ei müü Batsi sõnul ka "parim enne" kuupäevaga aegunud tooteid.

„Selline toidukaup ei ole tähtaja möödudes tervisele ohtlik ning seadus neid vastava märgistuse olemasolul ka müüa lubab. "Parim enne" tähtaja möödudes aga tootja enam ei garanteeri, et toote maitseomadused vastavad tasemele, mida algselt on lubatud. Kuna toodete kvaliteet on Rimile väga oluline, oleme otsustanud selliseid tooteid mitte müüa ning annetame need Toidupangale,“ lisas Bats.