Sandor Liive: polegi võimalik vastata üksteisele vastukäivatele ootustele
Eesti Energiale seatakse väga vastukäivaid ootusi. Ettevõttelt oodatakse odavat elektrit ning ühtlasi suuri dividende ja töökohti. Eesti Energia eesmärk ei ole kõigile meeldida, vaid ettevõtte väärtust kasvatada. Selleks peab olema kasvupotentsiaali. Liive ei ole kordagi Juhan Partsi käest kuulnud, et ta ei oleks rahul sellega, mida firma väärtuse kasvatamiseks on tehtud.
Reedel USA-st naasnud, rääkis Eesti Energia juht Sandor Liive, et tunneb uhkust, et ettevõtte tegemised lähevad inimestele korda.
Kas Eesti Energia on tavaline ettevõte teiste hulgas?
Sõltub, kelle jaoks. Oleme nii mitmeski mõttes eriline. Ja mitte ainult Eestis. Oleme maailma suurim põlevkivi kasutav firma. Oleme tööstusharu selged liidrid. Kui vaadata Eesti konteksti, siis erinevatel inimestel on erinev arvamus. Selge on see, et ootused Eesti Energiale on väga vastukäivad. Meilt oodatakse odavat elektrihinda, oodatakse elektri varustuskindluse investeeringuid, oodatakse suuri dividende, oodatakse, et looksime töökohti. Üksteisele vastukäivatele ootustele vastata ei ole võimalik.
Kõigile ei ole võimalik meeldida. See on pikka aega olnud Eesti Energias nii, et me peame tegema valiku, mis on otsustuskriteeriumid. Sellest ajast saati, kui mina Eesti Energias olen, on ettevõtte juhtkonna ülesanne ettevõtte väärtust kasvatada.
Nagu peaks olema erasektoris?
Ettevõtte ülesanne on klientidele väärtus luua ja omanikele väärtust luua. Kõik eelnimetatud ootused on üksteisele risti vastu. Ei ole võimalik üksteisele vastukäivatele ootustele vastata.
Siin on veel see moment, et omanikud ja tarbijad on tegelikult samad.
Just. Kodus maksame elektriarvet ja vaatame, et see on kogu aeg kasvanud. See teeb võib-olla meele pahaks. Samas vaatame Eesti Energia majandustulemusi, need on kasvanud. Riik saab korralikke dividende. Sel aastal maksame koos maksudega ligi 100 miljonit eurot. Riik saab tänu sellele finantseerida asju, mida ta muidu teha ei saaks.
Aga ikkagi saadab Eesti Energiat poliitiline tonaalsus. Kuidas see mõjutab ettevõtte tegevust?
Meie eesmärk ei ole kõigile meeldida, vaid ettevõtte väärtust kasvatada. Selleks peame olema konkurentsivõimelised.