"Olen veendunud, et mistahes riigile on kõige suuremaks õnnetuseks halva ettevalmistusega ja vähemotiveeritud avaliku halduse töötajad, sest just nendest töötajatest sõltub suurel määral antud riigi majanduskeskkonna disain, milles erasektor toimib ja seega ka erasektori efektiivsus ja konkurentsivõime," sõnas Vitsur Ärilehele.

Seda, et isegi ülihästi motiveeritud avalik sektor ei pea tingimata riigi majandusele koormaks olema, vaid vastupidi, võib Vitsuri sõnul näha kõige paremini Singapuris, kus ülikõrgete palkadega avalik sektor on loonud ja säilitab ettevõtluse arenguks ühtesid parimaid tingimusi maailmas.

"Selliseid näiteid võib leida ka lähemalt – kasvõi Soomest ja Saksamaalt, kus avaliku halduse töökohad kuuluvad nii prestiižikamate kui ka normaalselt tasustatud töökohtade hulka ning samas on need riigid ühed kõige innovaatilisemad ja konkurentsivõimelisemad kogu maailmas," lausus analüütik.

Analüütik tõi välja, et alatasa aetakse segi avalik haldus ja riigikaitse ning avalik sektor. Seejuures laiendatakse avaliku halduse ja riigikaitse palku tervele avalikule sektorile, kuigi avalikus halduses ja riigikaitses töötab napilt üle ühe neljandiku avaliku sektori töötajatest (6,6% hõivatusest) ning kõigi riigipalgaliste keskmine töötasu on nii erasektori kui ka Eesti keskmisest väiksem.

Avaliku halduse ja riigikaitse poolt teenitavat riigi keskmist 14 protsendi võrra ületavat palka ei saa Vitsuri sõnul kuidagi ülearu suureks pidada. Tuleb arvestada, et väga paljudel avaliku halduse töökohtadel on nõutav kõrgem haridus ning lisaks sellele ka riigikaitsealase töö spetsiifikast ja selle mõju avaliku halduse palkadele.

Statistikaamet teatas täna, et keskmine brutokuupalk oli 2012. aastal avalikus sektoris 896 eurot ja erasektoris 883 eurot. 2011. aastaga võrreldes tõusis keskmine brutokuupalk avalikus sektoris 5,1 ja erasektoris kuus protsenti. Avaliku sektori alla kuuluvad statistikaameti sõnul ka riigi ja kohaliku omavalitsuse omanduses olevad äriühingud.

Vitsuri hinnangul ei ole aga äriseaduse alusel toimivatest ja turul toimivatest ettevõtetest õige avalikku sektorit teha - omanik ei muuda äriettevõtet avalikuks sektoriks.