Suvine kõrge börsihind

Kui enamus arvas, et külmadel talvekuudel on börsihind kõrge ja kindlam on fikseeritud hinnaga pakett, siis tõestasid aasta alguse kuud vastupidist ‒ börsihind oli odavam. Jällegi ilmade soojenedes võis arvata, et riskantsem aeg on selja taga ja börsihind kindlalt soodsam valik, kuid juunikuu pakkus üllatusi ootamatu börsihinna hüpetega. Juunikuu keskmine börsihind, 53,36 eurot MWh kohta ilma käibemaksuta, on jäänud seni avatud elektriturul kõrgeimaks kuu keskmiseks börsihinnaks. Kõige lähemale küündib septembrikuu keskmine hind - 47,38 eurot MWh kohta ilma käibemaksuta. Seni on avatud elektriturul soodsaim börsihind olnud 23. aprillil kell 02.00 kuni 03.00 - 8,75 eurot MWh kohta ilma käibemaksuta. Kalleim börsihind oli 16. oktoobril kell 18.00 kuni 19.00 - 210,01 eurot MWh kohta.

Börsihinna tõusus on süüdistatud naaberriike Baltikumis, kui nad peale Nord Pool Spoti Lätti laienemist sel suvel ei järginud Eesti eeskuju kaubelda elektriga eelkõige börsi vahendusel. Olukord tõestas, et elektrihind sõltub väga paljudest üksikutest teguritest, mitte üldisest loogikast. Kuna talviti on tarbimine oluliselt suurem ehk ka nõudlus suur, siis on selle arvelt ka hind kallim. Hinna mõjutamisel mängivad olulist rolli ka elektrijaamade ja kaablite hooldused ning hüdrovõimsuste tase Põhjamaades.

Üldteenuse kõrge marginaal ja selle menetlusaja pikkus

Üldteenuse hind kujuneb sarnaselt börsipaketile, kuid sellele lisatakse veel põhjendatud kulud ning mõistlik ärikasum  ehk marginaal. Kümne kuu statistika näitab, et üldteenuse osutajad mõistavad üldteenuse hinnaarvutuse meetodit erinevalt - kellel on marginaal püsinud stabiilsena, kellel muutunud igal kuul. Kuna Eleringi statistika kohaselt on üldteenuse kasutajate arv pidevalt vähenenud, keskmiselt ühe protsendi võrra kuus, siis peaks tarbimiskoguste muutus kajastuma ka kõigi üldteenuse osutajate marginaalide hinnas.

Vajalik on kaaluda regulatsiooni täpsustamist, mis tagab üldteenuse marginaalide põhinemise ühtsel arvutuskäigul. Lisaks tekitab tarbijate jaoks segadust üldteenuse maksumuse teadasaamine tagantjärele, kuna üldteenuse osutajad on kohustatud iga kuu 9. kuupäevaks avaldama oma veebilehel eelmise kuu üldteenuse hinna.  Üldteenuse hind peaks olema läbipaistev ja ette teada, kuna üldteenus on oma sisult nii elektrimüüja monopoolne õigus kui ka kohustus müüa ainsana teatud maa-alal elektrit lepinguta tarbijatele.

Konkurentsiamet alustas jaanuarikuise üldteenuse marginaali suuruse osas ka järelevalve menetlust, mis ei ole kümme kuud hiljem veel tulemini jõudnud.

Elektrimüüja vahetajate väike protsent

Avatud elektrituru eeliseks on igakuine elektripaketi ja -müüja vahetamise võimalus. Seni on paketti või müüjat vahetanud kuus keskmiselt ligi 1300 tarbijat (aasta algusest on vahetajate arv liikunud tõusvas joones), kuid see arv võiks olla suurem arvestades elektrihinna muutusi ja vajadust turu aktiivsemaks toimimiseks. Elektrimüüja vahetamise passiivsuse põhilised põhjused on vähe eristuvad pakkumised, keeruline ja pikavõitu müüjavahetusprotsess ning eelistus saada võrguteenuste ja elektri eest üks arve, mida aga seni väiksemad elektrimüüjad pakkuda ei saa.

Uute turule sisenejate puudumine

Konkureerivate elektrimüüjate osas väga palju muutunud ei ole, turule on lisandunud uue müüjana seni äritarbijatele keskenduv Inter Rao ning kodukliendile keskenduv Starman. Senine konkurentsisituatsioon ei soodusta uute müüjate lisandumist. Loodetavasti elavdab uuest aastast teine merekaabel Eesti ja Soome vahel, EstLink 2, konkurentsi ja uued müüjad leiavad motivatsiooni Eestis tegevuse alustamiseks.

Paigalseis ühe arvega

Elektrimüüja vahetust pärsib praeguses süsteemis ka kahe erineva arve saamine - ühe arve nii võrguteenuste kui elektri eest saavad tarbijale esitada võrguettevõtjad (Imatra Elekter, VKG Elektrivõrgud jne) ja müüjatest ainsana Eesti Energia. Valides müüjaks aga näiteks Elektrumi või Elekter.ee saab klient ühe arve võrguteenuste eest ja teise arve müüjalt. Arved tulevad erinevatel aegadel ning need tuleb tasuda mitme maksekorraldusega erinevatele isikutele. Sageli kliendid jätavad juba selle argumendiga müüja vahetamata, kuna on selge, et klient eelistab ühte arvet ja maksekorraldust. 

Positiivse uudisena teatas Elering oktoobri lõpus, et elektrituru toimimise jätkuvaks edendamiseks ja kõigile elektrimüüjatele võrdsete kauplemistingimuste tagamiseks on alustatud tööd, et luua võimalused tarbimisandmete edastamiseks Andmelao kaudu võrguettevõtjatelt müüjatele. Antud rakendus annab kõigile müüjatele võimaluse ühise võrguteenuse ja elektrienergia arve esitamiseks klientidele.