„Eestlased, maalähedane Rehepapi rahvas nagu me oleme, teavad, et kui uskuda veeranditki jutust, saab poolega ikka petta,“ nentis Jõesaar ja ütles, et seesama uskumus käib Eestis paraku ka kasutatud autode müüjate kohta. Alust selleks muidugi on.

Jõesaar tõi näiteid enim levinud ilusatest muinasjuttudest, mille saatel kergeusklikele mustlase kombel hobust parseldada püütakse.

„Tüüpiline legend Eestis on see, et auto on tulnud otse Saksamaalt nunnakloostrist, kus see seisis 12 aastat garaažis, sest nunnal oli jalgratas,“ rääkis Jõesaar konverentsikülalistele kõige populaarsema muinasjutu, millega kasutatud autode müügiplatsidel välja tullakse.

Jõesaare sõnul õõnestavad sellised luiskelood hoogsalt ausate automüüjate jalgealust, sest kui ühel ilusal päeval tahab tõesti keegi müüa Saksamaalt toodud autot, mis tõepoolest seisis mõne kloostri garaažis, siis kui suur on tõenäosus, et teda usutakse?

„Kui me lähtume sellest, et kõik automüüjad on petised ja tõprad, kas siis ausal automüüjal on üldse enam lootust turul ausat hinda saada ja kaupa teha?“ esitas ta küsimuse, mis ei olegi ehk nii retooriline.

Jõesaare sõnul on kasutatud autode müük seotud tihedalt usaldusega ja seetõttu on maailmas seda turgu tõstetud näiteks ka poliitilisse konteksti – kas sa ostaksid kasutatud auto poliitikult x?
Nagu arvata võib, on vastus sellele küsimusele otseselt seotud poliitiku isikuga – kas tegemist on inimese lemmikpoliitiku või vihatuima poliitikuga.

Jõesaar viis saalis kohe läbi ka inimkatsed. „Kas sa ostaksid selle inimese käest auto?“ küsis ta ja näitas saalile alustuseks Andrus Ansipi ja seejärel Edgar Savisaare pilti. Kummagi pildi peale paraku kätemerd ei tõusnud. „Ma ei hakka siinkohal esitama küsimust, miks saalisviibijad poliitikuid ei usalda,“ kommenteeris Jõesaar katse tulemusi.

Oma ettekande lõpus pöördus Jõesaar veelkord tagasi Kiviräha Rehepapi, rahva seas armastatud tegelaskuju juurde, kes loodab alati kuskilt midagi kõrvale panna.

„Kuna meil on väga pikk ratsionaalsusel põhinev kogemus eelmisest elust, kuidas riiki petta, siis peaksime suhtuma ka automüüki väga ratsionaalselt ja esitama alati küsimuse: kas see müüja on usaldusväärne, kas selle auto ajalugu on usaldusväärne, ja selle info baasilt tegema eestlasele omase ratsionaalse otsuse.“

Kuidas see lugu Sind end tundma pani?

Rõõmsana
Üllatunult
Targemana
Ükskõiksena
Kurvana
Vihasena