New Delhi kõiki välissaatkondi koondava nn diplomaatilise küla ühes toredamas põiktänavas on suvest saadik avatud Eesti esindus. Kolmekorruseline, mitte suur, vaid täpselt paras maja on kõrvuti Iirimaa saatkonnaga.

Ehkki suursaadik Viljar Lubi tuli Indiasse aasta alguses, koliti oma majja alles mõne kuu eest, mistõttu on tunda veel värske värvi lõhna. Eesti on eelviimane Euroopa Liidu riik, mis Indias oma esinduse avas, nüüd pole Delhis saatkonda veel ainult Lätil.

Tallinnas räägivad targad pead alatasa, et nii Eesti ettevõtjad kui ka ettevõtlust toetav diplomaatia peaks rohkem Aasiasse vaatama. Tihti mõeldakse selle all kiiresti kasvavat Hiinat, kuid India on oma rahvaarvu poolest sama suur. Delhi saatkonna värske kogemuse pealt on ehk kõige parem pärida, kas diplomaatiliste toetuspunktide laiendamine Aasias, nagu seda tehti Indias, on õigustatud.

„Ma suhtlen iga nädal umbes tosina Eesti ettevõttega," märkis Lubi. „Eesti mastaapides on see väga suur hulk." Ta meenutas oma eelmistest lähetustest USA-sse ja Suurbritanniasse, et seal ei olnud nii suurt ettevõtjate huvi. „Küsimus on, kas see on juhus või oli tõesti saatkonda vaja," arutles Lubi. Tema arvates ettevõtted ootasid saatkonna tulekut Indiasse, olgugi et seda on faktiliselt raske tõestada.

Ta seletas, milles seisneb ettevõtjate jaoks saatkonna vajadus. „Minu Indias veedetud aeg on kinnitanud teadmist, et tegemist on pika ajaloo ja kultuuriga riigiga, kus näiteks hierarhia mängib endiselt väga olulist rolli. Oluline on see, kes sa ise oled, ja see, keda sa tunned. Saatkonnal on India ühiskonnas tähtis positsioon, mis aitab ka Eesti ettevõtetel saatkonna vahendusel India partnerite silmis enda usaldusväärsust ja tähtsust tõsta. Näiteks oma ärikohtumiste korraldamisega saatkonna ruumides."

Mõistagi on Eesti kohalolek maailma elanikkonnast kuuendikku haaravas Indias ka välispoliitiliselt oluline. „Seda ei saa kahtluse alla seada. India roll aina kasvab," nentis ka suursaadik. Kuid ta ei tee saladust, et pühendab enamiku oma tööajast täiesti teadlikult ärisuhete edendamisele. „Tegemist on tohutult suure turuga. Kui siia oma jalg ukse vahele saada, on potentsiaalne pirukas lihtsalt tohutu," põhjendas ta.

Suursaadik rõhutas, et Indias ei tasu mõelda hinnaga konkureerimisele. Kohapeal on tootmine niigi väga odav, pealegi on Hiina väga lähedal. Tema kogemus näitab, et Eesti ettevõtete jaoks peituvad võimalused pigem nutikates ideedes ja disainis. Samuti tuleb arvestada, et India väga suur elanikkond jaguneb rikkuse poolest väga erinevatesse kategooriatesse ja igaühele tuleks läheneda erinevalt.

„Iga segmendi jaoks on eraldi nišš. Väga rikkad tahavad eristuda. Nende jaoks pole hind oluline, müüa saab disaini või ideega. Ja meil on suurepärased ettevõtted, kes teevad näiteks kõrgtehnoloogilisi kõlareid või muud sarnast. Neil on siin suurepärane võimalus. Kui Indias öeldakse, et rikkaid inimesi on 3%, siis see on kokku 50 miljonit inimest," ütles ta.

Kuid ei tasu ainult rikkamatele keskenduda. Lubi annab mõista, et nutikates IT-lahendustes, eriti näiteks mobiiliteenuste vallas võivad peituda ülisuured võimalused. „Mis puudutab suurt turuosa ehk vaesemaid inimesi, siis tooks analoogia. Oleme kõvad IT-s ja mobiilinduses. Indias on umbes 200 miljonit internetikasutajat, kuid umbes 900 miljonit mobiilikasutajat. Kõigil on mobiil, mobiiliteenused on tohutult kasvav segment," rääkis ta.