EVR Cargo juhatuse esimehe Ahto Altjõe sõnul oli mullune veomahtude vähenemine ebameeldiv areng, kuid viimasele viiele aastale tagasi vaadates ei ole siiski põhjust tulemuse üle nuriseda. "2009. aastal oli EVR Cargo veomaht vaid 11 miljonit tonni ning järgneval aastal pisut üle 13 miljoni tonni, vahepealsed mahukad projektid kasvatasid 2011. ja 2012. aastal veomahud üle 18 miljoni tonni, mida paraku ei õnnestunud mullu korrata," nentis Altjõe.

"Alanud aasta peamisteks eesmärkideks on hoida kaubaveomahte mullusega samal tasemel, jõuliselt arendada konteinervedude segmenti ning uuendada kiiresti amortiseeruvat manöövervedurite parki," lisas Altjõe.

2013. aastat iseloomustas raudteevedudes üleüldine veomahtude langus – 11 kuu tulemuste põhjal olid veomahud Läti Raudteel vähenenud 9 protsenti, Leedu Raudteel 3 protsenti ja Vene Raudteel 3 protsenti võrreldes eelneva aastaga. EVR Cargo kogumahtu mõjutas olulisel määral ka Valgevenest pärinevate naftasaaduste veo märkimisväärne vähenemine. Lisaks kehtivad Eesti suunal endiselt veoplaanide ja läbilaskevõime osas mõningad piirangud.

"Viimastel aastatel suurt mõju avaldanud Venemaa üldine transpordipoliitika, mis seab prioriteediks kaupade vahendamise läbi enda sadamate, jätkub kindlasti ka edaspidi," ütles Altjõe, tuues näiteks lähinaabruses asuva Ust-Luga sadama, kus veomahud on vastupidiselt üldisele trendile suurenenud viimase aastaga 35 protsenti enam kui 60 miljoni tonnini aastas.

Konteinervedude veomaht kasvas eelmisel aastal rekordilise 62 000 konteinerühikuni (TEU), suurenedes ülemöödunud aastaga võrreldes 27 protsenti. Peamised sihtkohad olid mullu Moskva ja Kaluga Venemaal, teistest sihtmaadest andsid olulise panuse vedu Afghanistani, Usbekistani, Kõrgõstani ning Kasahstani.

"Eesti sadamad ja vedajad võistlevad konteinervedudes väga tihedas konkurentsisituatsioonis Venemaa enda sadamatega Peterburis ja Ust-Lugas ning samuti ka Kotka sadamaga Soomes, Riia sadamaga Lätis ja Klaipedaga Leedus," rääkis Altjõe.

Möödunud aastal vedas EVR Cargo kõige enam mineraalseid vedelaid kütuseid, mille kaubaveomaht ulatus 6,7 miljoni tonnini, vähenedes aastaga 12 protsenti. Põlevkivi veomaht vähenes 14 protsenti 3 miljoni tonnini, väetiste vedu 4 protsenti 2,99 miljoni tonnini, keemiakaupade vedu vähenes aastaga 42 protsenti 1,1 miljoni tonnini ning puistekaupu veeti 11 protsenti vähem ehk kokku 800 000 tonni. Mineraalsete tahkete kütuste vedu seevastu suurenes 52 protsenti 280 000 tonnini. Transiitvedu moodustas kogu kaubaveomahust mullu 10,3 miljonit tonni ehk ligi 65 protsenti.

Lähte- ja sihtriikidest on olulisim jätkuvalt Venemaa, kust saabus või kuhu saadeti 7,4 miljonit tonni kaupa, jäädes ülemöödunud aastaga samale tasemele. Läti suunal liikus kaupu edasi-tagasi 1,4 miljonit tonni, suurenedes aastaga 42 protsenti. Kaubavahetus Kasahstaniga kasvas 9 protsenti 1,4 miljoni tonnini ning Leeduga 15 protsenti. Valgevene suunal vähenes kaubavedu koostööprojekti lõppemise tõttu 64 protsenti 1,1 miljoni tonnini.

Detsembri veomaht jäi 2012. aasta detsembriga samale tasemele, ulatudes 1,5 miljoni tonnini. Sesoonsusest tingituna suurenes detsembris naftasaaduste vedu varasemate kuudega võrreldes 630 000 tonnini, jäädes siiski aastatagusele ajale alla 13 protsenti. Põlevkivi veomaht suurenes 22 protsenti 388 000 tonnini ning väetiste vedu suurenes 3 protsenti 270 000 tonnini. Keemiakaupu veeti 99 000 tonni ja puistekaupu 34 000 tonni. Konteinereid veeti detsembris ülemöödunud aastast 69 protsenti enam ehk kokku 5441 TEU-d.

Eesti Raudteest eraldunud tütarettevõtte EVR Cargo ülesandeks on raudteeveo-ettevõtjana kaubavedude teostamine klientidele ning vagunite ja vedurite rentimine. Ettevõtte koosseisu kuulub ka veeremi remondi ja hooldusega tegelev Tapa Depoo ning mitmed veeremi tehnohooldepunktid üle Eesti.

Kuidas see lugu Sind end tundma pani?

Rõõmsana
Üllatunult
Targemana
Ükskõiksena
Kurvana
Vihasena