Keskkonnaminister Keit Pentus-Rosimannuse sõnul seati rahastamisel tingimuseks, et projekti teostaja leiab lepingupartnerid transpordisektorist, kogu toodetav biogaas võetakse Eestis kasutusele transpordikütusena ja aitab sellisel moel täita riigi eesmärki kasutada aastaks 2020 transpordis 10 protsendi ulatuses taastuvkütust, teatas Keskkonnainvesteeringute Keskus.

Eesti transporditurule mõeldud biometaani tootmise kompleksi aastatoodang on prognoosi kohaselt vähemalt 1,2 miljonit m³. Sellest kogusest piisab, et katta näiteks 25 Tartu linnaliini bussi aastane kütusevajadus. Kui pilootprojektis sujub kõik tõrgeteta, tuleb esimene toodang turule 2015. aastal.

Projekti käigus rajatakse Viljandimaale, Kõo Agro OÜ-le kuuluvasse Siimani farmi biogaasijaam, kus toodetav biogaas puhastatakse biometaaniks. Vajalik toore saadakse läga ja sõnniku näol farmi 1700 veiselt ja noorloomalt. Lisatoormeks kasutatakse väheväärtuslikel turbamaadel kasvatatud rohusilo. Kokku saab tootmises aastas transpordikütuseks ümber töödelda 70 000 tonni tooret.

Tootmiskompleks koosneb kahe kääritiga biogaasijaamast (a`5000m3), biometaani puhastamisseadmest ja balloonikonteineritest biometaani transpordiks, lisaks rajatakse kolm tanklat.

Tegemist on biometaani sektori arengut silmas pidades märgilise tähtsusega pilootprojektiga, kuna Eestis pole hetkel toimivaid terviklahendusi biometaani tootmiseks ja selle sõidukites kasutamiseks. Kohalike omavalitsuste huvi esmalt bussitranspordis biometaani kasutuselevõtu vastu on aga järjest kasvav, ja selle tootmine atraktiivne ka põllumajandusettevõtetele.

Projekti raames saab testida ärimudeli kõiki tahke: alates tootmisest, jaotamisest kuni lõppkliendi juures tarbimiseni.

„Konkreetne projekt valiti piloodiks välja mitmel põhjusel – olemas on toore ja tootmisbaas, lahendatud on toodangu jaotamine ning naabruses asuvad ka esmased tarbijad,“ ütles KIK-i juhatuse liige Lauri Tammiste. „Riigi otsus pilootprojekti rahastada on selge märk sellest, et start biometaani turuletulekuks on antud ning nii tootjatel kui ka tarbijatel tasub asuda tegutsema,“ lisas ta.

Projekti rahastatakse KIK-i keskkonnaprogrammist, täpsemalt atmosfääriõhu kaitse programmist.

Hea teada

• Eesti on võtnud endale eesmärgi saavutada 10% taastuvkütuste osakaal transpordis aastaks 2020. Sellest 4% on kavas katta biometaaniga, mida aastas oleks vaja ligi 48 miljonit Nm3.

• Biometaani potentsiaal Eestis on piisavalt suur, et katta ka kogu taastuvenergia eesmärk transpordis.

• Praegu on Narvas 5, Tartus 5 ja Pärnus 3+2hübriid/gaasibussi. Tartu maakond, Tartu linn ja Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium on allkirjastanud ühisprotokolli, mille tulemusena on hiljemalt 2018. aastal Tartu maakonna liinidel kasutuses vähemalt 8 gaasibussi. Tartu linn on samuti võtnud eesmärgiks 2018.a. vähemalt pooled linnaliini bussidest (25) viia gaasikütusele. Tallinna linnavalitsus on alustanud tegevusi gaasibusside võimalikuks lisamiseks linnatranspordivahendite loetellu.