Maksu- ja tolliameti teenindusosakonna juhataja Rivo Reitmanni selgitusel võrdles amet koostöös haigekassaga tööandjate poolt tulu- ja sotsiaalmaksudeklaratsioonides esitatud isikutele tehtud väljamakseid Eesti Haigekassas ravikindlustatud inimeste andmetega.

„Selle tulemusel selgus, et 3961 tööandjat on küll haigekassas isikuid kindlustanud, kuid ei ole neile väljamakseid teinud. See võib olla tingitud vigadest raamatupidamises, aga ka sellest, et kindlustatud isikuga pole töösuhet alustatud või on jäetud töösuhte lõppemisest haigekassale teatamata,“ rääkis Reitmann.

Analüüs viidi läbi seoses töötamise registri rakendumisega 1. juulist. Nimelt tuuakse kehtivad töötamised haigekassast üle töötamise registrisse ning alates 1. juulist tuleb registreerimist edaspidi hakata tegema maksu- ja tolliametis.

Reitmann lisas, et probleemi ulatus on tegelikkuses oluliselt suurem ja võib haigekassa hinnangul puudutada kuni 11 000 tööandjat.

„Seetõttu jätkame koostöös haigekassaga nii analüüsi kui teavitusega ka järgnevatel kuudel. On oluline, et juulist käivituv töötamise register kajastaks õigeid andmeid ja et registri kaudu ravikindlustuse saanud inimesed ka reaalselt töötavad,“ ütles Reitmann.

Maksuhaldur palub kirja saanud tööandjatel andmed esimesel võimalusel üle kontrollida ja vajadusel parandused sisse viia. Juhul, kui tööandjad eksimusi ei tuvastata, tuleb tööandjatel nende isikute kindlustuskaitse Eesti Haigekassas lõpetada.

Ravikindlustuse seaduse kohaselt on tööandja kohustatud teatama haigekassale töölepingu lõppemisest 10 kalendripäeva jooksul. Juhul, kui tööandja ei ole oma kohustusi korrektselt täitnud ning kindlustatud isikul tekkis seeläbi võimalus kasutada alusetult ravikindlustushüvitisi (raviteenused, rahalised hüvitised jm), on haigekassal õigus tekitatud kahju sisse nõuda tööandjalt.