„Kuigi see võib kõlada ülepaisutatult, olen ma kindel, et Eesti ettevõtete tulevased edulood saavad peamiselt olema seotud just teenustesektoriga,“ rääkis Naarits. „Võib öelda, et mõnes mõttes oleme selles vallas maailmast mitu sammu maha jäänud ja peame kiiresti aru saama, kuidas luua selliseid teenuseid, mida oleks võimalik ka eksportida. Kui maailmas on palju riike, kelle ekspordist üle 50% moodustavadki teenused, siis Eesti ekspordis on teenuste osa vaid neljandik.“

Naaritsa sõnul on teenuste eksport spetsiifiline ja oluliselt erinev kui kaupade müük, kuid otseselt seda meile ülikoolides ei õpetata. „Paljud ettevõtjaid, kellega neil teemal olen rääkinud, ei tea kuidas ikkagi ühte kodus toimivat teenuse ärimudelit kohendada nii, et see töötaks ka mujal riikides.“

Anu-Mall Naarits lisas, et sageli ei mõtle teenuste pakkujad üldse sellest, et neil võib olla midagi erilist, mida oleks ka võimalik nn mudelistada ja seejärel juba edasi müüa.

„Headeks edulugudeks selles vallas on Eesti konsultatsioonifirmad nagu Brand Manual või HeiVäl, mis viimase paari aastaga saanud just enda loodud konsultatsiooni mudelitega jala ukse vahele ka Skandinaavias. Ja muidugi Salon+ juuksurisalong, kes on suutnud oma teenust frantsiisikontseptsiooniga eksportida mitmesse riiki.“

Selleks, et vahetada kogemusi, kuidas muuta teenused ekspordikõlblikuks ja neid rahvusvaheliselt turundada ja müüa, kutsutakse koostöös 100 Ideed Konverentsidega detsembris Tallinnas kokku esimene teenuste ekspordi konverents.