Suurem terminal tuleb Soome ja väiksem Eestisse, vahendab Ilta-Sanomat.

Plaanis on ehitada ka gaasijuhe Soome ja Eesti vahele ning projektide elluviimisega alustatakse niipea kui tehniliselt võimalik.

Riigid loodavad, et LNG projekti rahastab suures mahus Euroopa Liit.

Peaministrid olid ühel meelel, et kõikidest küsimustest olulisim on energiajulgeolek, mis on ka tööde planeerimise ja alustamise kiirusel määravaks. “On oluline, et saaksime nii Balticconnectori ehituse kui ka LNG terminali rahastuse taotlustega edasi minna võimalikult kiiresti ja Balti riikide ja Soome gaasiturud ühendada,” toonitas Rõivas.

Selleks, et tagada regiooni energiajulgek, minnakse Balticconnectori investeeringutaotlustega Euroopa Liidu kaasrahastust taotlema juba järgmisel aastal ning alustatakse projekti realiseerimisega Eesti maapealsel osal. See võimaldab Eestil edasi liikuda vajadusel oma väikesemahulise LNG terminali projektiga.

“Eesti sõltuvus energiavarustuse osas on küll Euroopa Liidu üks madalamaid, aga gaasi osas oleme äärmiselt haavatavad. Tänane kokkulepe tähendab seda, et 2019. aastaks on meie energiasõltuvus gaasi osas lahenenud ja saame endale gaasi vajadusel üle terve maailma tarnida,” ütles peaminister Rõivas.

Balticconnectori valmimistähtajaks on hiljemalt 2019, samal ajal peab tekkima ka regionaalne LNG terminal, mille osas peab olema tööde rahastustaotlus Soome poolelt esitatud 2016. aastaks. Juhul kui Soome ei täida kokkulepitud tingimusi, on Eestil võimalik regionaalse terminali rajamine ise ette võtta.

Veel 7. novembril ei jõudnud Rõivase ja Stubbi Helsingis konkreetse kokkuleppeni veeldatud maagaasi LNG terminali loomises, siis täna kokkulepe sõlmiti. Toona kirjutas Päevaleht, et Rõivas on nõus sellega, et suur regionaalne LNG-terminal jäägu Soomele, Eesti seda enam endale ei nõua. Vastutasuks kiirendab Soome edasiliikumist nii terminali kui ka gaasitoru ehitusega, nii et see saaks kahe riigi vahel valmis 2021. aasta asemel 2018. aastal. Peale selle soovib Eesti endale rajada väikese nn SOS-terminali, kus saaks hoida LNG julgeolekuvaru, aga sealset gaasi saaks kasutada ka laevade punkerdamiseks.