Nõupidamise päevakorras on raudteesektori rahastamine arutlusel teise punktina.

"Viimase nelja aasta jooksul on toimunud raudtee kauba- ja reisijateveo osas suured muudatused. Kui veel aastal 2011 veeti AS Eesti Raudtee infrastruktuuril kaupu 30,5 miljonit tonni, siis 2014. aastaks prognoosib AS Eesti Raudtee kaubaveomahuks 18,5 miljonit tonni ja 2015. aastaks 17,3 miljonit tonni, s.t nelja aastaga on kaubaveomahud langenud ca 40% ja langevad praeguste prognooside kohaselt ka edaspidi.

See tendents on loonud olukorra, kus veel 2013. a AS Eesti Raudtee raudteeinfrastruktuuri kasutamise põhiteenuste eest saadavast kasutustasust maksid kaubavedajad 56,1 miljonit eurot, siis 2014. a toimunud veomahtude languse baasilt prognoosib AS Eesti Raudtee kaubavedajate põhiteenustelt laekuvat kasutustasu kokku vaid ca 40,2 miljonit eurot," on kirjas valitsuskabineti päevakorras.

"Teiselt poolt on probleemiks avaliku reisijateveo poolt makstava raudteeinfrastruktuuri kasutustasu madal tase võrreldes raudteeinfrastruktuuri kasutamise intensiivsusega. Selles osas peab 2015. aastal toimuma muutus, kuna Eesti peab üle võtma direktiivi 2012/34/EL.V."

Direktiiv näeb nimelt ette, et iga operaator peab kasutustasusid maksma reaalselt sõidetud kilomeetrite eest, siiani on kaubavedajad solidaarselt reisirongiliikluse Eestis kinni maksnud.  

Eesti Raudtee juhatuse esimees Ahti Asmann ütles täna Ärilehe loos, et kui järgmisel aastal saab Eesti Raudtee hakkama veel n-ö säästurežiimil, siis arvutused näitavad, et 2016. aasta puudujääk oleks 21-tonnise kaubamahu juures 12,5 miljonit eurot. Selle aasta lõpetab raudtee aga 18 miljoni tonnise kaubamahuga.